Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wskazywać kierunki w przestrzeni od siebie
Materiały
różne przedmioty do przygotowania toru przeszkód, na przykład krzesło, piłka, kosz, tunel, pudło itp.
O matematyce
Obiekty służą dziecku jako punkty orientacyjne dla danej lokalizacji. Nawet niemowlęta mogą korzystać z punktów orientacyjnych, aby znaleźć lokalizację ukrytego przedmiotu. Na przykład, jeśli schowasz misia za kanapą, a dziecko będzie to widziało, może później go zlokalizować: wie, że miś jest za kanapą. W tym przypadku miś jest przedmiotem, kanapa punktem orientacyjnym, a relację między punktem orientacyjnym a przedmiotem określimy za czy z tyłu.
Dzieci łączą słowa z sytuacjami, jakie one opisują. Na przykład słowem obok opisujemy sytuację, w której obiekt sąsiaduje z innym - po jego prawej czy lewej stronie. Możesz pomóc dzieciom nauczyć się rozumienia tych słów poprzez modelowanie. Na przykład, dziecko pyta, gdzie są kredki - wskazujesz ręką i opisujesz słowami: Są na szafce obok pudełka z plasteliną.
W zadaniu dzieci wymyślają tor przeszkód.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa, pary
W dużej sali lub w ogrodzie zaproponuj dzieciom przygotowanie toru przeszkód.
Każda para dzieci wymyśla swoją przeszkodę. Pokaż im różne przedmioty, z których mogą korzystać, na przykład: krzesło, piłkę, kosz, tunel. Mogą też korzystać z urządzeń, roślin, które znajdują się na wyznaczonym terenie.
Żeby dzieci zrozumiały co mają zrobić, wymyśl pierwszą przeszkodę, na przykład:
Kiedy dojdziesz do kosza na śmieci, omiń go. (Możesz dodać: z lewej/prawej strony).
Kiedy dojdziesz do zjeżdżalni na placu zabaw, wejdź na górę i zjedź.
Kiedy dojdziesz do mostku, przejdź przez niego.
Kiedy dojdziesz do ławki, usiądź na niej i wstań.
Kiedy dojdziesz do drzew, przejdź pomiędzy nimi.
Kiedy dojdziesz do płotu, idź wzdłuż niego do furtki.
Kiedy dojdziesz do furtki, przejdź na drugą stronę ogrodzenia.
Daj dzieciom czas na wymyślenie zadania.
Każda para przedstawi swój pomysł. Pokonaj sama przeszkodę zgodnie ze wskazówkami dzieci. Czasami „pomyl się“ i zobacz, czy zauważyły to. Na przykład dzieci powiedzą, że trzeba przejść pod bramką, a Ty przejdź nad bramką.
Kiedy już wszystko będzie jasne, wyznacz START I METĘ.
Dzieci stają gęsiego na STARCIE. Mogą też pokonywać tor przeszkód w parach. Jeszcze raz przypomnij, jak trzeba pokonywać tor przeszkód.
Po kolei dzieci pokonują przeszkody. Podpowiadaj, koryguj.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają, jak trzeba pokonać przeszkodę, używając różnych określeń związanych z przestrzenią;
pokonują tor przeszkód.
A website created in the WebWave website builder