28 marca 2024

Przygotowujemy tor przeszkód

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać kierunki w przestrzeni od siebie

 

Materiały

  • różne przedmioty do przygotowania toru przeszkód, na przykład krzesło, piłka, kosz, tunel, pudło itp.

 

O matematyce

    Obiekty służą dziecku jako punkty orientacyjne dla danej lokalizacji. Nawet niemowlęta mogą korzystać z punktów orientacyjnych, aby znaleźć lokalizację ukrytego przedmiotu. Na przykład, jeśli schowasz misia za kanapą, a dziecko będzie to widziało, może później go zlokalizować: wie, że miś jest za kanapą. W tym przypadku miś jest przedmiotem, kanapa punktem orientacyjnym, a relację między punktem orientacyjnym a przedmiotem określimy za czy z tyłu.

    Dzieci łączą słowa z sytuacjami, jakie one opisują. Na przykład słowem obok  opisujemy sytuację, w której obiekt sąsiaduje z innym - po jego prawej czy lewej stronie. Możesz pomóc dzieciom nauczyć się rozumienia tych słów poprzez modelowanie. Na przykład, dziecko pyta, gdzie są kredki - wskazujesz ręką i opisujesz słowami: Są na szafce obok pudełka z plasteliną.

 

W zadaniu dzieci  wymyślają tor przeszkód.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, pary

 

  • W dużej sali lub w ogrodzie zaproponuj dzieciom przygotowanie toru przeszkód.

  • Każda para dzieci wymyśla swoją przeszkodę. Pokaż im różne przedmioty, z których mogą korzystać, na przykład: krzesło, piłkę, kosz, tunel. Mogą też korzystać z urządzeń, roślin, które znajdują się na wyznaczonym terenie.

  • Żeby dzieci zrozumiały co mają zrobić, wymyśl pierwszą przeszkodę, na przykład:

    • Kiedy dojdziesz do kosza na śmieci, omiń go. (Możesz dodać: z lewej/prawej strony).

    • Kiedy dojdziesz do zjeżdżalni na placu zabaw, wejdź na górę i zjedź.

    • Kiedy dojdziesz do mostku, przejdź przez niego.

    • Kiedy dojdziesz do ławki, usiądź na niej i wstań.

    • Kiedy dojdziesz do drzew, przejdź pomiędzy nimi.

    • Kiedy dojdziesz do płotu, idź wzdłuż niego do furtki.

    • Kiedy dojdziesz do furtki, przejdź na drugą stronę ogrodzenia.

    • Daj dzieciom czas na wymyślenie zadania.

  • Każda para przedstawi swój pomysł. Pokonaj sama przeszkodę zgodnie ze wskazówkami dzieci. Czasami „pomyl się“ i zobacz, czy zauważyły to. Na przykład dzieci powiedzą, że trzeba przejść pod bramką, a Ty przejdź nad bramką.

  • Kiedy już wszystko będzie jasne, wyznacz START I METĘ.

  • Dzieci stają gęsiego na STARCIE. Mogą też pokonywać tor przeszkód w parach. Jeszcze raz przypomnij, jak trzeba pokonywać tor przeszkód.

  • Po kolei dzieci pokonują przeszkody. Podpowiadaj, koryguj.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają, jak trzeba pokonać przeszkodę, używając różnych określeń związanych z przestrzenią;

  • pokonują tor przeszkód.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder