Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem podzbiorów w zbiorze według różnych cech
Kluczowe pojęcia: podzbiory
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wyróżnianiać podzbiory w zbiorze według różnych cech
.
Materiały
różne zabawki (w tym zabawki z kołami, pluszaki, zabawki, którymi można bawić się w wodzie)
pętle ze sznurka - mniejsze i większe
O matematyce
Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.
Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?
Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.
W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze podzbiory według podanej cechy.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
Pracuj z małą grupą dzieci. Postaw pudło z różnymi zabawkami.
Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka.
Do pętli dzieci wkładają wszystkie zabawki. To jest kolekcja zabawek.
Szukają w kolekcji zabawek zabawki, które mają koła. Wszystkie je wkładają do mniejszej pętli. (mniejsza pętla znajdują się wewnątrz większej).
Wskazują zabawki, które mają koła i zabawki, które nie mają kół.
Z powrotem wszystkie zabawki wkładają do jednej dużej pętli.
Szukają zabawek, które są pluszakami i wkładają je do jednej pętli. Wskazują pluszaki i zabawki, które nie są p.uszkami.
Znowu wszystkie zabawki wkładają do jednej pętli.
Jeszcze raz segregują zabawki: do mniejszej pętli wkładają zabawki, którymi można bawić się w wodzie. Wskazują zabawki, którymi można bawić się w wodzie i zabawki, którymi raczej w wodzie nie można się bawić.
Kiedy nabierają wprawy same decydują, jak można uporządkować zabawki.
Refleksja
Wskaż dzieciom zbiory i zapytaj:
Tutaj są zabawki z kołami, a tutaj zabawki bez kół. Jakich zabawek jest więcej: zabawek z kołami, czy zabawek? Dlaczego tak sądzicie?
Adaptacja
Poproś dzieci, żeby policzyły zabawki, które mają koła. A potem wszystkie zabawki. Których jest więcej: zabawek z kołami, czy wszystkich zabawek?
Dzieci liczą pluszaki. Liczą zabawki, które nie są pluszakami. Których jest więcej: pluszaków, czy zabawek, które nie są puszkami? Których jest mniej: wszystkich zabawek czy pluszaków?
Na początku twórz z dziećmi podzbiory na podstawie cech jawnych (kolor, wielkość, kształt)
To są trudne dla dzieci doświadczenia i zapewne wiele z nich potrzebować będzie Twojej pomocy.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wyróżniają w zbiorze zabawek podzbiór pluszaków, czy w zbiorze zabawek podzbiór zabawek z kołami;
liczą obiekty w zbiorze i podzbiorze;
dostrzegają zależność pomiędzy liczbą obiektów w zbiorze, a liczbą obiektów w podzbiorze.
A website created in the WebWave website builder