28 marca 2024

Porządkujemy zabawki

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem podzbiorów w zbiorze według różnych cech

Kluczowe pojęcia: podzbiory

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wyróżnianiać podzbiory w zbiorze według różnych cech

.

Materiały

  • różne zabawki (w tym zabawki z kołami, pluszaki, zabawki, którymi można bawić się w wodzie)

  • pętle ze sznurka - mniejsze i większe

 

O matematyce

     Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.

    Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?

    Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.

 

   W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze podzbiory według podanej cechy.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Pracuj z małą grupą dzieci. Postaw pudło z różnymi zabawkami.

  • Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka.

  • Do pętli dzieci wkładają wszystkie zabawki. To jest kolekcja zabawek.

  • Szukają w kolekcji zabawek zabawki, które mają koła. Wszystkie je wkładają do mniejszej pętli. (mniejsza pętla znajdują się wewnątrz większej).

  • Wskazują zabawki, które mają koła i zabawki, które nie mają kół.

 

  • Z powrotem wszystkie zabawki wkładają do jednej dużej pętli.

  • Szukają zabawek, które są pluszakami i wkładają je do jednej pętli. Wskazują pluszaki i zabawki, które nie są p.uszkami.

 

  • Znowu wszystkie zabawki wkładają do jednej pętli.

  • Jeszcze raz segregują zabawki: do mniejszej pętli wkładają zabawki, którymi można bawić się w wodzie. Wskazują zabawki, którymi można bawić się w wodzie i zabawki, którymi raczej w wodzie nie można się bawić.

 

  • Kiedy nabierają wprawy same decydują, jak można uporządkować zabawki.

 

Refleksja 

Wskaż dzieciom zbiory i zapytaj:

  • Tutaj są zabawki z kołami, a tutaj zabawki bez kół. Jakich zabawek jest więcej: zabawek z kołami, czy zabawek? Dlaczego tak sądzicie?

 

Adaptacja 

  • Poproś dzieci, żeby policzyły zabawki, które mają koła. A potem wszystkie zabawki. Których jest więcej: zabawek z kołami, czy wszystkich zabawek?

  • Dzieci liczą pluszaki. Liczą zabawki, które nie są pluszakami. Których jest więcej: pluszaków, czy zabawek, które nie są puszkami? Których jest mniej: wszystkich zabawek czy pluszaków?

  • Na początku twórz z dziećmi podzbiory na podstawie cech jawnych (kolor, wielkość, kształt)

  • To są trudne dla dzieci doświadczenia i zapewne wiele z nich potrzebować będzie Twojej pomocy.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wyróżniają w zbiorze zabawek podzbiór pluszaków, czy w zbiorze zabawek podzbiór zabawek z kołami;

  • liczą obiekty w zbiorze i podzbiorze;

  • dostrzegają zależność pomiędzy liczbą obiektów w zbiorze, a liczbą obiektów w podzbiorze.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder