28 marca 2024

Porządkujemy według wielkości, koloru, kształtu

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;

  • nazywać utworzone kolekcje;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów

 

Materiały

  • tekturowe opakowanie na 6 jajek (dla każdego dziecka)

  • farby, markery albo kredki

  • niewielkie przedmioty, na przykład koraliki, kamyki, kolorowe spinacze biurowe itp.

  • kredki

  • łyżeczki i łyżki

  • liczmany w różnych kształtach, na przykład gwiazdki, koła, księżyce itp.

  • pętle ze sznurka, plastikowe kubki

 

 

O matematyce

   Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.

   W zadaniu dzieci porządkują obiekty w kolekcje według cech, które widać wprost (kolor, wielkość, kształt)

.

  Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Każde dziecko ma opakowanie po jajkach i małe przedmioty.

  • Każdą przegródkę opakowania oznacza jakimś kolorem (maluje farbami, koloruje markerami albo kredkami). Pomóż w przygotowaniu opakowań.

  • Dziecko dobiera przedmioty - do każdej przegródki wkłada przedmiot w określonym kolorze. Jeżeli przegródka jest pokolorowana na czerwono, to szuka czerwonego przedmiotu i wkłada go do przegródki.

  • Zamyka pokrywę z przedmiotami w środku. Potrząsa, otwiera i segreguje przedmioty jeszcze raz.

  • Wskazuje, gdzie znajdują się przedmioty w danym kolorze

  • .Liczy przedmioty w każdym kolorze. Ustala, jakich przedmiotów jest najwięcej, a jakich najmniej.

  • Dzieci mogą wymienić się swoimi pudełkami z przedmiotami i powtórzyć zadanie.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?

  • Skąd wiedzieliście, że do danej przegródki trzeba włożyć, na przykład czerwone przedmioty?

  • Jakie przedmioty, które porządkowaliście były zielone?

  • Jak sądzicie w jakim kolorze przedmiotów było najwięcej/najmniej? Skąd to wiecie?

 

Adaptacja 

  • Dzieci porządkują kredki według koloru. Kredki w każdym kolorze wkładają do innego kubka. Wskazują i nazywają: kredki czerwone, zielone, żółte itd. Liczą: kredki czerwone; kredki zielone, kredki żółte itd. Jakich kredek jest najwięcej? Jakich kredek jest najmniej?

  • Dzieci porządkują łyżki według wielkości. Osobno (w jednej pętli ze sznurka) kładą małe łyżeczki, a osobno (w drugiej pętli ze sznurka) duże łyżki. Po uporządkowaniu wskazują i nazywają: małe łyżki/duże łyżki. Liczą małe łyżki, potem duże łyżki. Jakich łyżek jest więcej: małych czy dużych?

  • Dzieci porządkują liczmany według kształtu. Osobno (w różnych pętlach ze sznurka) gwiazdki, osobno księżyce, koła itd. Po uporządkowaniu każdą grupę wskazują i nazywają. Liczą: gwiazdki; księżyce; koła itd. Jakich liczmanów jest najwięcej, a jakich najmniej?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • porządkują przedmioty według koloru, wielkości i kształtu;

  • nazywają utworzone kolekcje;

  • ustalają ile przedmiotów jest w każdej kolekcji;

  • ustalają, w której kolekcji jest najwięcej/najmniej przedmiotów

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder