Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech, nazywaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
porządkować obiekty w kolekcje według jawnych cech;
nazywać utworzone kolekcje;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów
Materiały
tekturowe opakowanie na 6 jajek (dla każdego dziecka)
farby, markery albo kredki
niewielkie przedmioty, na przykład koraliki, kamyki, kolorowe spinacze biurowe itp.
kredki
łyżeczki i łyżki
liczmany w różnych kształtach, na przykład gwiazdki, koła, księżyce itp.
pętle ze sznurka, plastikowe kubki
O matematyce
Dzieci klasyfikują obiekty według jednej cechy, tworząc kolekcje (zbiory). Możesz wskazywać cechy, według których dzieci mają coś poklasyfikować. Na przykład pokazujesz dzieciom guziki i proponujesz: Posegregujmy je według liczby dziurek. Tutaj połóżcie guziki z jedną dziurką, to z dwiema dziurkami, a tu z czterema dziurkami. Trudniejsze są zadania, w których dzieci mają same wymyślić cechę, według której posegregują obiekty. Pokazujesz guziki i mówisz: To są guziki. Posegregujcie je tak jak chcecie.
W zadaniu dzieci porządkują obiekty w kolekcje według cech, które widać wprost (kolor, wielkość, kształt)
.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Każde dziecko ma opakowanie po jajkach i małe przedmioty.
Każdą przegródkę opakowania oznacza jakimś kolorem (maluje farbami, koloruje markerami albo kredkami). Pomóż w przygotowaniu opakowań.
Dziecko dobiera przedmioty - do każdej przegródki wkłada przedmiot w określonym kolorze. Jeżeli przegródka jest pokolorowana na czerwono, to szuka czerwonego przedmiotu i wkłada go do przegródki.
Zamyka pokrywę z przedmiotami w środku. Potrząsa, otwiera i segreguje przedmioty jeszcze raz.
Wskazuje, gdzie znajdują się przedmioty w danym kolorze
.Liczy przedmioty w każdym kolorze. Ustala, jakich przedmiotów jest najwięcej, a jakich najmniej.
Dzieci mogą wymienić się swoimi pudełkami z przedmiotami i powtórzyć zadanie.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Według jakich cech porządkowaliście przedmioty?
Skąd wiedzieliście, że do danej przegródki trzeba włożyć, na przykład czerwone przedmioty?
Jakie przedmioty, które porządkowaliście były zielone?
Jak sądzicie w jakim kolorze przedmiotów było najwięcej/najmniej? Skąd to wiecie?
Adaptacja
Dzieci porządkują kredki według koloru. Kredki w każdym kolorze wkładają do innego kubka. Wskazują i nazywają: kredki czerwone, zielone, żółte itd. Liczą: kredki czerwone; kredki zielone, kredki żółte itd. Jakich kredek jest najwięcej? Jakich kredek jest najmniej?
Dzieci porządkują łyżki według wielkości. Osobno (w jednej pętli ze sznurka) kładą małe łyżeczki, a osobno (w drugiej pętli ze sznurka) duże łyżki. Po uporządkowaniu wskazują i nazywają: małe łyżki/duże łyżki. Liczą małe łyżki, potem duże łyżki. Jakich łyżek jest więcej: małych czy dużych?
Dzieci porządkują liczmany według kształtu. Osobno (w różnych pętlach ze sznurka) gwiazdki, osobno księżyce, koła itd. Po uporządkowaniu każdą grupę wskazują i nazywają. Liczą: gwiazdki; księżyce; koła itd. Jakich liczmanów jest najwięcej, a jakich najmniej?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
porządkują przedmioty według koloru, wielkości i kształtu;
nazywają utworzone kolekcje;
ustalają ile przedmiotów jest w każdej kolekcji;
ustalają, w której kolekcji jest najwięcej/najmniej przedmiotów
A website created in the WebWave website builder