Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów
Kluczowe pojęcia: podzbiory
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;
liczyć;
sumować zbiory.
Materiały
różne nakrycia głowy (w tym zimowe czapki, czapki z daszkiem, kapelusze)
kilka pętli ze sznurka
O matematyce
Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.
Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?
Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.
W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze nakryć głowy różne podzbiory: podzbiór nakryć głowy na zimę, nakryć głowy z daszkiem, kapeluszy.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Pośrodku połóż różne nakrycia głowy. Nazwij je z dziećmi.
Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka. Dzieci wkładają do niej wszystkie nakrycia głowy (kolekcja nakryć głowy).
W większej pętli umieść mniejszą pętlę. Dzieci wkładają do niej wszystkie nakrycia głowy, które nosi się zimą (mniejsza kolekcja: zimowych nakryć głowy).
Liczą nakrycia głowy, które nosi się zimą. Liczą nakrycia głowy, które raczej zimą się nie nosi. Liczą wszystkie nakrycia głowy.
Dzieci wyjmują wszystkie nakrycia głowy z mniejszej pętli. Teraz umieszczają w niej wszystkie nakrycia głowy z daszkiem (mniejsza kolekcja: nakryć głowy z daszkiem).
Liczą nakrycia głowy z daszkiem. Liczą nakrycia głowy bez daszka. Liczą wszystkie nakrycia głowy.
Dzieci wyjmują wszystkie nakrycia głowy z mniejszej pętli. Teraz umieszczają w niej wszystkie kapelusze (mniejsza kolekcja: kapeluszy).
Liczą kapelusze. Liczą pozostałe nakrycia. Liczą wszystkie nakrycia głowy.
Refleksja
W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.
Adaptacja
W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:
kolekcja pluszaków - mniejsza kolekcja misiów / mniejsza kolekcja pluszaków z ogonem / mniejsza kolekcja pluszaków w ubraniach;
kolekcja kubków - mniejsza kolekcja kubków w kropki / mniejsza kolekcja kubków z uchem;
kolekcja kloców - mniejsza kolekcja czerwonych klocków / mniejsza kolekcja walców /mniejsza kolekcja dużych klocków;
kolekcja kredek - mniejsza kolekcja świecowych kredek / mniejsza kolekcja czerwonych kredek.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
w zbiorze nakryć głowy wyróżniają podzbiór zimowych nakryć głowy; nakrycia głowy na zimę, nakrycia głowy z daszkiem, kapelusze;
liczą elementy w podzbiorze, te które nie należą do podzbioru i wszystkie razem obiekty;
sumują podzbiór, np. nakryć głowy z daszkiem i elementy, które nie należą do tego podzbioru (nakrycia głowy bez daszka), żeby ustalić, ile jest wszystkich nakryć głowy razem.
A website created in the WebWave website builder