28 marca 2024

Porządkujemy nakrycia głowy

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów

Kluczowe pojęcia: podzbiory

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;

  • liczyć;

  • sumować zbiory.

 

Materiały

  • różne nakrycia głowy (w tym zimowe czapki, czapki z daszkiem, kapelusze)

  • kilka pętli ze sznurka

 

 

O matematyce

     Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.

    Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?

    Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.

 

    W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze nakryć głowy różne podzbiory: podzbiór nakryć głowy na zimę, nakryć głowy z daszkiem, kapeluszy.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Pośrodku połóż różne nakrycia głowy. Nazwij je z dziećmi.

  • Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka. Dzieci wkładają do niej wszystkie nakrycia głowy (kolekcja nakryć głowy).

  • W większej pętli umieść mniejszą pętlę. Dzieci wkładają do niej wszystkie nakrycia głowy, które nosi się zimą (mniejsza kolekcja: zimowych nakryć głowy).

  • Liczą nakrycia głowy, które nosi się zimą. Liczą nakrycia głowy, które raczej zimą się nie nosi. Liczą wszystkie nakrycia głowy.

  • Dzieci wyjmują wszystkie nakrycia głowy z mniejszej pętli. Teraz umieszczają w niej wszystkie nakrycia głowy z daszkiem (mniejsza kolekcja: nakryć głowy z daszkiem).

  • Liczą nakrycia głowy z daszkiem. Liczą nakrycia głowy bez daszka. Liczą wszystkie nakrycia głowy.

  • Dzieci wyjmują wszystkie nakrycia głowy z mniejszej pętli. Teraz umieszczają w niej wszystkie kapelusze (mniejsza kolekcja: kapeluszy).

  • Liczą kapelusze. Liczą pozostałe nakrycia. Liczą wszystkie nakrycia głowy.

 

Refleksja 

  • W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.

     

Adaptacja 

  • W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:

    • kolekcja pluszaków - mniejsza kolekcja misiów / mniejsza kolekcja pluszaków z ogonem / mniejsza kolekcja pluszaków w ubraniach;

    • kolekcja kubków - mniejsza kolekcja kubków w kropki / mniejsza kolekcja kubków z uchem;

    • kolekcja kloców - mniejsza kolekcja czerwonych klocków / mniejsza kolekcja walców /mniejsza kolekcja dużych klocków;

    • kolekcja kredek - mniejsza kolekcja świecowych kredek / mniejsza kolekcja czerwonych kredek.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • w zbiorze nakryć głowy wyróżniają podzbiór zimowych nakryć głowy; nakrycia głowy na zimę, nakrycia głowy z daszkiem, kapelusze;

  • liczą elementy w podzbiorze, te które nie należą do podzbioru i wszystkie razem obiekty;

  • sumują podzbiór, np. nakryć głowy z daszkiem i elementy, które nie należą do tego podzbioru (nakrycia głowy bez daszka), żeby ustalić, ile jest wszystkich nakryć głowy razem.

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder