Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów
Kluczowe pojęcia: podzbiory
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów;
sumować zbiory
Materiały
różne lalki (w sukienkach i w spodniach) i kilka innych zabawek
kilka pętli ze sznurka
O matematyce
Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.
Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?
Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.
W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze lalek podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu na podłodze. Na środku posadź lalki i połóż kilka innych zabawek.
Obok zabawek połóż dużą pętlę ze sznurka.
Dzieci w pętli sadzają wszystkie lalki (kolekcja lalek).
Wewnątrz dużej pętli połóż dwie mniejsze pętle. W jednej z nich dzieci sadzają lalki w sukienkach (kolekcja lalek w sukienkach), a w drugiej w spodniach (kolekcja lalek w spodniach).
Segregują przedmioty z danej kolekcji (kolekcja lalek) na takie mniejsze kolekcje (kolekcja lalek w spodniach i kolekcja lalek w sukienkach), żeby rozdzielić wszystkie zgromadzone przedmioty.
Liczą lalki w spodniach. Liczą lalki w sukienkach. Liczą wszystkie lalki. Czego jest więcej: lalek w spodniach czy lalek w sukienkach? Czego jest mniej: lalek czy lalek w spodniach?
Refleksja
W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.
Adaptacja
W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:
kolekcja łyżek, a w niej mniejsze kolekcje - kolekcja łyżeczek, kolekcja dużych łyżek, kolekcja łyżek średniej wielkości;
kolekcja piłek, a w niej mniejsze kolekcje - kolekcja piłek plażowych, kolekcja piłek do gry na boisku, kolekcja piłek dla piesków;
kolekcja koszyków, a w niej kolekcja koszyków bez ucha i kolekcja koszyków z uchem;
kolekcja ołówków, a w niej kolekcja ołówków z gumką i kolekcja ołówków bez gumki;
kolekcja klocków, a w niej kolekcja klocków czerwonych, kolekcja klocków niebieskich i kolekcja klocków zielonych;
kolekcja klocków w kształcie koła, a w niej kolekcja małych kół i kolekcja dużych kół.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
w zbiorze lalek wyróżniają podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach;
liczą lalki w spodniach, lalki w sukienkach, wszystkie lalki;
porównują liczbę lalek z liczbą lalek w spodniach i lalek w sukienkach;
sumują podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach, żeby ustalić, ile jest wszystkich lalek razem.
A website created in the WebWave website builder