28 marca 2024

Porządkujemy lalki

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów

Kluczowe pojęcia: podzbiory

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów;

  • sumować zbiory

 

Materiały

  • różne lalki (w sukienkach i w spodniach) i kilka innych zabawek

  • kilka pętli ze sznurka

 

O matematyce

     Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.

    Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?

    Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.

 

    W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze lalek podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu na podłodze. Na środku posadź lalki i połóż kilka innych zabawek.

  • Obok zabawek połóż dużą pętlę ze sznurka.

  • Dzieci w pętli sadzają wszystkie lalki (kolekcja lalek).

  • Wewnątrz dużej pętli połóż dwie mniejsze pętle. W jednej z nich dzieci sadzają lalki w sukienkach (kolekcja lalek w sukienkach), a w drugiej w spodniach (kolekcja lalek w spodniach).

  • Segregują przedmioty z danej kolekcji (kolekcja lalek) na takie mniejsze kolekcje (kolekcja lalek w spodniach i kolekcja lalek w sukienkach), żeby rozdzielić wszystkie zgromadzone przedmioty.

  • Liczą lalki w spodniach. Liczą lalki w sukienkach. Liczą wszystkie lalki. Czego jest więcej: lalek w spodniach czy lalek w sukienkach? Czego jest mniej: lalek czy lalek w spodniach?

 

Refleksja 

  • W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.

     

 

Adaptacja 

  • W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:

    • kolekcja łyżek, a w niej mniejsze kolekcje - kolekcja łyżeczek, kolekcja dużych łyżek, kolekcja łyżek średniej wielkości;

    • kolekcja piłek, a w niej mniejsze kolekcje - kolekcja piłek plażowych, kolekcja piłek do gry na boisku, kolekcja piłek dla piesków;

    • kolekcja koszyków, a w niej kolekcja koszyków bez ucha i kolekcja koszyków z uchem;

    • kolekcja ołówków, a w niej kolekcja ołówków z gumką i kolekcja ołówków bez gumki;

    • kolekcja klocków, a w niej kolekcja klocków czerwonych, kolekcja klocków niebieskich i kolekcja klocków zielonych;

    • kolekcja klocków w kształcie koła, a w niej kolekcja małych kół i kolekcja dużych kół.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • w zbiorze lalek wyróżniają podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach;

  • liczą lalki w spodniach, lalki w sukienkach, wszystkie lalki;

  • porównują liczbę lalek z liczbą lalek w spodniach i lalek w sukienkach;

  • sumują podzbiór lalek w sukienkach i podzbiór lalek w spodniach, żeby ustalić, ile jest wszystkich lalek razem.

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder