Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów
Kluczowe pojęcia: podzbiory
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów;
sumować zbiory;
kodować liczby cyframi
Materiały
różne kubki (w tym kubki czerwone) i kilka innych przedmiotów
duża i mała pętla ze sznurka
duże kartoniki z cyframi
O matematyce
Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.
Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?
Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.
W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze podzbiór obiektów, które nie posiadają jakieś cechy. Dzieci osłuchują się nazwami: pętla, zbiór, podzbiór.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Usiądź z dziećmi w kręgu. Na środku postaw różne kubki oraz inne przedmioty.
Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka. Dzieci w pętli ustawiają kubki. Nazwij: W pętli są kubki (kolekcja kubków).
Wewnątrz dużej pętli połóż mniejszą pętlę ze sznurka. Dzieci wkładają do niej wszystkie kubki, które nie są czerwone (kolekcja kubków, które nie są czerwone). Zapytaj: Co to znaczy, że kubki nie są czerwone? Jakiego mogą być koloru?
Dzieci pokazują kubki, które nie są czerwone. Liczą je. Na brzegu mniejszej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.
Dzieci pokazują kubki czerwone. Liczą je. Obok kubków, które są czerwone połóż duży kartoniki z liczbą zapisaną cyframi.
Liczą wszystkie kubki razem. Na brzegu dużej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.
Zapytaj: Czego jest więcej: kubków, które nie są czerwone czy czerwonych kubków? Czego jest więcej: kubków czy kubków, które nie są czerwone? Pomagaj dzieciom w porównywaniu liczebności przedmiotów.
Refleksja
W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.
Adaptacja
To jest bardzo trudne zadanie i dzieci potrzebować będą zapewne dużej Twojej pomocy. Szczególnie w określeniu, jaki przedmioty mają znaleźć się w mniejszej pętli - musisz pomóc dzieciom uporać się z negacją.
W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:
kolekcja klocków, a w niej mniejsza kolekcja, guzików które nie są czerwone;
kolekcja guzików, a w niej mniejsza kolekcja guzików, które nie mają dwóch dziurek;
kolekcja doniczek, a niej mniejsza kolekcja doniczek, które nie są w paski;
kolekcja piłek, a w niej mniejsza kolekcja piłek, które nie są w kropki;
kolekcja czapek, a w niej mniejsza kolekcja czapek, które nie mają pompona itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
w zbiorze kubków wyróżniają podzbiór kubków, które nie są czerwone;
liczą kubki, które nie są czerwone, liczą kubki czerwone i liczą wszystkie kubki razem;
porównują jakich kubków jest więcej/mniej;
sumują podzbiór kubków, które nie są czerwone i kubków czerwonych, żeby ustalić, ile jest wszystkich kubków razem;
odczytują liczby zapisane cyframi.
A website created in the WebWave website builder