28 marca 2024

Porządkujemy kubki

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów

Kluczowe pojęcia: podzbiory

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów;

  • sumować zbiory;

  • kodować liczby cyframi

 

Materiały

  • różne kubki (w tym kubki czerwone) i kilka innych przedmiotów

     

  • duża i mała pętla ze sznurka

  • duże kartoniki z cyframi

 

O matematyce

     Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.

    Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?

    Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.

 

    W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze podzbiór obiektów, które nie posiadają jakieś cechy. Dzieci osłuchują się nazwami: pętla, zbiór, podzbiór.

 

 

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Usiądź z dziećmi w kręgu. Na środku postaw różne kubki oraz inne przedmioty.

  • Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka. Dzieci w pętli ustawiają kubki. Nazwij: W pętli są kubki (kolekcja kubków).

  • Wewnątrz dużej pętli połóż mniejszą pętlę ze sznurka. Dzieci wkładają do niej wszystkie kubki, które nie są czerwone (kolekcja kubków, które nie są czerwone). Zapytaj: Co to znaczy, że kubki nie są czerwone? Jakiego mogą być koloru?

  • Dzieci pokazują kubki, które nie są czerwone. Liczą je. Na brzegu mniejszej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.

  • Dzieci pokazują kubki czerwone. Liczą je. Obok kubków, które są czerwone połóż duży kartoniki z liczbą zapisaną cyframi.

  • Liczą wszystkie kubki razem. Na brzegu dużej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.

  • Zapytaj: Czego jest więcej: kubków, które nie są czerwone czy czerwonych kubków? Czego jest więcej: kubków czy kubków, które nie są czerwone? Pomagaj dzieciom w porównywaniu liczebności przedmiotów.

 

Refleksja 

  • W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.

     

 

Adaptacja 

  • To jest bardzo trudne zadanie i dzieci potrzebować będą zapewne dużej Twojej pomocy. Szczególnie w określeniu, jaki przedmioty mają znaleźć się w mniejszej pętli - musisz pomóc dzieciom uporać się z negacją.

  • W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:

    • kolekcja klocków, a w niej mniejsza kolekcja, guzików które nie są czerwone;

    • kolekcja guzików, a w niej mniejsza kolekcja guzików, które nie mają dwóch dziurek;

    • kolekcja doniczek, a niej mniejsza kolekcja doniczek, które nie są w paski;

    • kolekcja piłek, a w niej mniejsza kolekcja piłek, które nie są w kropki;

    • kolekcja czapek, a w niej mniejsza kolekcja czapek, które nie mają pompona itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • w zbiorze kubków wyróżniają podzbiór kubków, które nie są czerwone;

  • liczą kubki, które nie są czerwone, liczą kubki czerwone i liczą wszystkie kubki razem;

  • porównują jakich kubków jest więcej/mniej;

  • sumują podzbiór kubków, które nie są czerwone i kubków czerwonych, żeby ustalić, ile jest wszystkich kubków razem;

  • odczytują liczby zapisane cyframi.

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder