28 marca 2024

Porządkujemy figury geometryczne

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem obiektów według różnych cech; definiowaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • porządkować obiekty w kolekcje według kształtu;

  • definiować kolekcje;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów;

  • rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne

 

Materiały

  • kartoniki o rożnych kształtach (lub klocki o różnych kształtach)

  • papierowe talerzyki, na których narysowane są kształty - na jednym koło, na drugim kwadrat, na kolejnym prostokąt, a na jeszcze innym trójkąt

  • taśma malarska

 

O matematyce

    Dzieci uczą się klasyfikować te same obiekty według różnych cech. Segregują klocki na małe i duże. Potem te same klocki porządkują według koloru. A następnie według kształtu. Każdy obiekt należy bowiem do kilku kolekcji, w zależności jaką cechę bierzemy pod uwagę. Duży brązowy miś z kokardą należy do zbiorów: misie; brązowe misie; duże misie; misie z kokardami; misie, które są w naszej sali itp. Trudność zadania wzrasta wraz ze wzrostem liczby cech, które trzeba brać pod uwagę. Łatwiej poklasyfikować klocki według koloru, niż według wielkości i koloru jednocześnie, a jeszcze trudniej według koloru, wielkości i kształtu.

    Dzieci z twoją pomocą zapamiętują kryterium sortowania i według niego rozkładają przedmioty. Doświadczają, że istnieją alternatywne podstawy klasyfikacji - te same klocki mogą uporządkować według koloru, kształtu, a potem według wielkości. Muszą przełączać się między regułami/kryteriami - zapomnieć poprzednie i działać według nowego.

    W zadaniach na klasyfikowanie korzystać będziecie z wielu różnorodnych obiektów. To szansa na rozwijanie u dzieci umiejętności:

  • posługiwania się nazwami kolorów (klasyfikujecie kredki);

  • rozpoznawania i nazywania różnych kształtów (klasyfikujecie kartoniki o różnych kształtach);

  • nazywania zwierząt, pojazdów, roślin.

 

   W zadaniu dzieci klasyfikują kartoniki o różnych kształtach.

 

  Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie/pary

 

  • Dzieci mają kartoniki o różnych kształtach (lub klocki o różnych kształtach). Mają również papierowe talerzyki, na których narysowane są kształty - na jednym koło, na drugim kwadrat, na kolejnym prostokąt, a na jeszcze innym trójkąt. Działają indywidualnie albo w parach.

  • Dzieci nazywają narysowane na talerzykach figury.

  • Porządkują kartoniki według kształtu - kładą je na odpowiednich talerzykach.

  • Wskazują i nazywają każdą utworzoną kolekcję

  • .Liczą: kartoniki w kształcie koła, w kształcie kwadratu, w kształcie prostokąta, trójkątne kartoniki

  • .W podobny sposób dzieci porządkują kartoniki według koloru, czy według wielkości. Jeżeli pod uwagę mają brać inne cechy niż kształt (na przykład kolor), powinno to być zaznaczone na talerzyku.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Czy pamiętacie według jakich cech porządkowaliście kartoniki? Jakie to były cechy?

  • Pokaż dzieciom kartonik. Jaki kształt ma ten kartonik? Na którym talerzyku powinniśmy go położyć?

 

 

Adaptacja 

  • Na podłodze wyklej taśmą malarską duże kształty: kwadrat, prostokąt, trójkąt. Dzieci gromadzą wewnątrz „wyklejonych kształtów“ odpowiednie klocki, czyli klocki w kształcie kwadratu tu gdzie wyklejony jest kwadrat. Nazywają każdy zbiór figur. Liczą, ile jest elementów w każdym zbiorze. Porównują liczebności.

  • Jeżeli dzieci nie mają problemów z różnicowaniem prostych kształtów (koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta), możesz zaproponować im różnicowanie bardziej skomplikowanych kształtów, typu deltoid, równoległobok, trapez, owal. Pokazuj wzór, a dzieci szukają figur podobnych do pokazanych przez ciebie. Możesz oczywiście nazywać inne niż podstawowe figury geometryczne, nie oczekując jednak, że dzieci będą się tymi nazwami posługiwały.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • porządkują kartoniki według kształtu;

  • nazywają utworzone kolekcje;

  • ustalają, ile obiektów jest w każdej kolekcji;

  • ustalają, w której kolekcji jest najwięcej/najmniej obiektów;

  • rozpoznają i nazywają kartoniki w kształcie koła, prostokąta, kwadratu, czy trójkąta.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder