Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w zbiorze podzbiorów
Kluczowe pojęcia: podzbiory
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wyróżniać podzbiory w zbiorze według różnych cech;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów;
sumować zbiory;
kodować liczby cyframi
Materiały
różne doniczki (w tym doniczki w paski) i kilka innych przedmiotów
duża i mała pętla ze sznurka
duże kartoniki z cyframi
O matematyce
Zbiory mogą zawierać inne zbiory, czyli podzbiory. Może być jeden podzbiór, do którego nie należą wszystkie obiekty ze zbioru. Na przykład w zbiorze kubków jest podzbiór kubków zielonych. Kubki, które są w innym kolorze niż zielony nie należą do tego podzbioru. Można utworzyć też kilka podzbiorów i rozdzielić do nich wszystkie obiekty zbioru. W zbiorze kubków wyróżniamy trzy podzbiory: kubki bez ucha, kubki z jednym uchem, kubki z dwoma uszami. Każdy kubek można przydzielić do któregoś z podzbiorów.
Ze zbioru można odjąć podzbiór (podzbiory). Ze zbioru kubków zabieramy podzbiór kubków bez ucha. Takie działania na podzbiorach są potrzebne do rozwiązania zadania tekstowego. na przykład : Kasia ma 12 kubków. Kubki są z jednym uchem lub bez ucha. Z uchem ma 5 kubków. Ile ma kubków bez ucha?
Liczcie obiekty w zbiorze i podzbiorze. Dzieci odkryją, że liczba obiektów w podzbiorze jest mniejsza niż liczba obiektów w zbiorze. A kiedy dodamy obiekty w podzbiorze i obiekty, które nie należą do podzbioru, to otrzymamy wszystkie obiekty w zbiorze.
W zadaniu dzieci wyróżniają w zbiorze podzbiory według podanej cechy. Osłuchują się nazwami: pętla, zbiór, podzbiór.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Usiądź z dziećmi w kręgu.
Na środku postaw różne doniczki oraz inne przedmioty.
Na podłodze połóż dużą pętlę ze sznurka.
Dzieci do pętli wkładają różne doniczki. Nazwij: W pętli są doniczki (kolekcja doniczek).
Wewnątrz dużej pętli połóż mniejszą pętlę ze sznurka. Dzieci wkładają do niej wszystkie doniczki w paski (kolekcja doniczek w paski).
Dzieci pokazują doniczki w paski. Liczą je. Na brzegu mniejszej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.
Dzieci pokazują doniczki bez pasków. Liczą je. Obok doniczek bez pasków połóż duży kartoniki z liczbą zapisaną cyframi.
Dzieci liczą wszystkie doniczki razem. Na brzegu dużej pętli połóż kartonik z liczbą zapisaną cyframi.
Zapytaj: Czego jest więcej: doniczek w paski czy doniczek bez pasków? Czego jest więcej: doniczek czy doniczek w paski? Pomagaj dzieciom w porównywaniu liczebności przedmiotów.
Refleksja
W tego typu zadaniach ważne jest liczenie obiektów w wyodrębnionych zbiorach (większej i mniejszej pętli). To wstęp do wyciągania wniosków typu: w mniejszej pętli jest mniej przedmiotów niż w większej; jak policzyłem przedmioty w mniejszej pętli i te, których w niej nie ma, to już wiem, ile jest wszystkich razem - wystarczy dodać. Jeżeli do takich wniosków nie dojdą jeszcze dzieci w przedszkolu, to zapewne będzie to dobra podstawa do posługiwania się arytmetyką w szkole.
Adaptacja
W podobny sposób dzieci porządkują inne przedmioty:
kolekcja klocków, a w niej mniejsza kolekcja czerwonych klocków;
kolekcja guzików, a w niej mniejsza kolekcja guzików z dwiema dziurkami;
kolekcja kubków, a niej mniejsza kolekcja kubków bez uszu;
kolekcja piłek, a w niej mniejsza kolekcja piłek plażowych
;kolekcja czapek, a w niej mniejsza kolekcja czapek z pomponem itp
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
w zbiorze doniczek wyróżniają podzbiór doniczek w paski;
liczą doniczki w paski, doniczki bez pasków, wszystkie doniczki;
porównują jakich doniczek jest więcej/mniej;sumują podzbiór doniczek w paski i doniczek bez pasków, żeby ustalić, ile jest wszystkich doniczek razem;
odczytują liczby zapisane cyframi.
A website created in the WebWave website builder