28 marca 2024

Poruszanie się

Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjną orientacją w przestrzeni

Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie przestrzeni

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • swobodnie poruszać się po bezpiecznej przestrzeni

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

 

O matematyce

    Urodziliśmy się świadomi przestrzeni. Tuż po urodzeniu dziecko rozpoznaje i śledzi wzrokiem ruchy rodziców, opiekunów. Chętniej przypatruje się ludzkiej twarzy, zwraca uwagę na przedmioty wokół siebie. Zanim dziecko będzie potrafiło opisać słowami, co jest na górze a co na dole, potrafi odróżnić obraz, na którym kropki znajdują się nad linią, od tego, na którym kropki znajdują się pod linią. Niezwykle trudno jest nauczyć się odróżniać stronę lewą od prawej, a tymczasem już w wieku czterech miesięcy dziecko zauważa różnicę między obrazem, na którym kropki znajdują się po lewej stronie linii, od rysunku na którym kropki są po prawej stronie linii.

 Małe dzieci nalegają, żeby zabawki zostały położone w określonym miejscu lub w określonym położeniu. Niemowlak nie zaśnie, póki jego ulubiony miś nie będzie siedział w określonym miejscu łóżeczka. Może domagać się, aby wszystkie samochodziki stały równiutko jeden obok drugiego. To wszystko świadczy o rozwoju świadomości przestrzennej.

    Zapewniaj dzieciom czas na swobodne poruszanie się w bezpiecznych przestrzeniach. Dla dzieci w każdym wieku, ale szczególnie dla najmłodszych, poruszanie się ma wpływ na rozwój orientacji w przestrzeni.

    Warto też rozwijać u dzieci umiejętność śledzenie ruchu, co jest istotne dla bezpieczeństwa, na przykład kiedy widzą nadjeżdżający samochód. Dobre są wszelkiego rodzaju zabawy, gry z piłką.

 

    W zadaniu dzieci swobodnie poruszają się po znanej sobie przestrzeni.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Zapewnij dzieciom możliwość poznawania otoczenia podczas swobodnego poruszania się po bezpiecznym otoczeniu. Może to być:

    • zabawa na podłodze;

    • wspinanie się na duże, miękkie klocki;

    • czołganie się  przez  tunele;

    • zabawa różnego rozmiaru i tekstury piłkami;

    • pchanie wózków z lalką, małych wózków sklepowych;

    • jazda na rowerku.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • poruszają się po znanej sobie przestrzeni.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder