14 marca 2024

Porozmawiajmy o wzorach

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem rytmów

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać wokół siebie rytmiczne wzory;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru

 

Materiały

  • ubranie w paski (bluzka, koszula, skarpetki, czapka, szalik)

  • zdjęcia zwierząt w paski, na przykład trzmiela, zebry, skunksa

  • sznurki z koralikami ułożonymi we wzór oraz z koralikami, które nie tworzą wzoru

 

O matematyce

    W ciągu dnia w przedszkolu pomagaj dzieciom zauważać bardzo wyraziste wzory, takie jak wyraźne wzory AB na pasiastej koszuli czy proste ruchy i rytmiczne czynności.

    Każdy rytm dzieci powinny opisać (opisać, tak jak widzą). W różny sposób mogą opisać ten sam rytm, biorąc pod uwagę różne cechy: kolor lub wielkość albo też kształt. Warto pokazywać dzieciom różnorodność opisu tego samego rytmu. Powiedzenie dzieciom - Odczytajcie rytm - nie zawsze jest zrozumiałym poleceniem, przecież czyta się coś co zapisane jest literami, a w rytmie zazwyczaj liter nie ma. Lepiej powiedzieć dzieciom, że mają komuś, kto nie widzi rytmu opisać jak on wygląda (dzwonimy do kogoś; ktoś się odwraca i nie widzi rytmu).

 

   W zadaniu dzieci opisują wzorzyste ubrania, zwierzęta i koraliki ułożone we wzór.

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Pokaż dzieciom bluzkę w paski (czapkę, szalik, sweter itp.).
  • Zapytaj dzieci, co „widzą” na bluzce. Pomóż im „zobaczyć” wzór.
  • Pokaż dzieciom zdjęcie trzmiela. Zapytaj, co widzą.
  • Pokaż zdjęcia innych zwierząt w paski, na przykład tygrysam zebry, skunksa czy młodego dzika.
  • Pokaż korale, które koraliki ułożone są w rytm.
  • Dołóż inne korale - na jednych koraliki ułożone są rytmicznie, a na innych nie są. Dzieci wskazują korale z rytmicznie ułożonymi koralikami.

 

 

Refleksja 

    Razem z dziećmi przygotuj wystawę zdjęć zwierząt, przedmiotów w rytmiczne wzory. Opisz z dziećmi różne zdjęcia. Zapytaj, który wzór im się szczególnie podoba. Dlaczego ten?

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem z dostrzeganiem wzoru, ułóż klocki we wzór przedstawiony na przykład na bluzce. Opisz wzór na klockach, a potem na bluzce.
  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań zaproponuj stworzenie własnego wzoru na bluzkę.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • dostrzegają wokół siebie wzory

  • przyłączają się do opisywania rytmów słowami.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder