Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
definiować kolekcje;
wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji
.
Materiały
klocki o różnych kształtach, kolorach, wielkości, grubości (albo guziki o różnych kształtach, wielkości, kolorach i liczbie dziurek)
pętle/pudełka
O matematyce
Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.
Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:
wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;
odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;
odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;
łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach;
odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.
W zadaniu dzieci klasyfikują obiekty według różnych cech. Wskazują na pomyłkę dorosłego podczas klasyfikowania.
Praca nad zadaniem forma: małe grupy/pary
Dzieci w parach (w grupach 3 - osobowych) siedzą przy osobnych stolikach.
Na każdym stoliku są inne przedmioty, takie które można sortować w oparciu o rozmaite cechy: klocki, guziki, stare klucze, zabawki, skrawki materiału itp.
Zaproponuj, żeby posortowały tak jak chcą. Mogą wkładać do pętli, pudełek.
Chodź od stoika do stolika i udawaj, że popełniasz błąd. Na przykład: Ten klocek chyba tutaj pasuje (trzymasz czerwony klocek a wskazujesz na grupę niebieskich klocków). Czy dobrze myślę?
Kiedy dzieci poprawią ciebie, opisz sytuacje, użyj pojęć związanych z sortowaniem. Na przykład:
To nie pasuje do tego. Tu są przecież niebieskie klocki, a ja mam czerwony klocek.
Ten klocek nie jest taki sam jak te. Jest inny. Żle poklasyfikowałam.
Idź do kolejnego stolika.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Skąd wiedzieliście do której grupy pasuje klocek? Jak to można ustalić?
Adaptacja
Dzieci w parach przy stolikach sortują przedmioty. Przerwij ich działania i zamień pary stolikami. Dzieci idą do stolika sąsiadów. Muszą zorientować się według jakiej cechy sortowali i kontynuować działania.
Zacznij od prostych cech, na przykład koloru. Weź sześcienne klocki w różnych kolorach. Rozkładaj je - osobno czerwone, osobno zielone, żółte i niebieskie.
Działaj z dzieckiem w parze. Na przykład, klasyfikujecie samochodziki według koloru. Zapytaj: Czy ta ciężarówka jest czerwona czy niebieska? ... Więc do której grupy pasuje? Tam, gdzie są czerwone, czy tam gdzie są niebieskie samochodziki?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają, do której kolekcji pasuje dany element;
wyjaśniają, dlaczego do tej właśnie kolekcji pasuje dany element;
nazywają utworzone kolekcje.
A website created in the WebWave website builder