28 marca 2024

Podrzuć piłkę

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: liczenie ruchów, zasada kardynalności;

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wykonywać określoną liczbę ruchów

 

Materiały dla każdego dziecka

  • piłka (lub woreczek)

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci podrzucają piłkę określoną liczbę razy.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dziecko podrzuca piłkę do góry i łapie ją określoną liczbę razy, na przykład: Podrzuć i złap piłkę 5 razy.

 

Modyfikacje 

  • Nie mów dzieciom, ile razy mają podrzucić piłkę, tylko pokaż odpowiedni kartonik z liczbą zapisaną cyfrą.
  • Dzieci działają w parach. Jedno dziecko mówi, ile razy trzeba podrzucić piłkę. A drugie podrzuca i liczy. Potem zamieniają się rolami.
  • Pokaż dziecku jak ma rzucać i łapać piłeczkę, jednocześnie głośno licząc.
  • Jeśli dziecko ma trudności ze złapaniem piłeczki, zaproponuj, aby nie rzucało jej zbyt wysoko.
  • Jeżeli dziecko ma problemy z rzucaniem i łapaniem piłeczki, zamień to na inną czynność motoryczną, na przykład klaskanie, tupanie, stukanie.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • podrzucają piłkę określoną liczbę razy.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder