02 marca 2024

Podobne wzory

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z rozpoznawaniem, opisywaniem, kontynuowaniem różnego rodzaju rytmów; z określaniem reguły, na jakiej rytm jest oparty; z przekładaniem rytmów ułożonych z przedmiotów na rytmy ułożone z innych przedmiotów, dźwięków, ruchów czy liter

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie wzoru, wyjaśnianie reguły na jakiej wzór jest zbudowany; przekładanie rytmu z jednej reprezentacji na inną

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • rozpoznawać, opisywać i kontynuować powtarzające się wzory, obejmujące co najmniej jeden atrybut (np. kolor, wielkość, kształt);

  • rozpoznawać regułę dla powtarzającego się wzoru (np. są dwa zielone klocki i jeden czerwony, ta część się powtarza);

  • przekładać wzór ułożony z przedmiotów na wzór ułożony z innych przedmiotów, dźwięków, ruchów czy liter.

 

Materiały

  • sześcienne klocki w różnych kolorach
  • różne materiały (zazębiające się kostki, klocki o różnych kształtach, kolorowe płytki, guziki)

 

 

O matematyce

   W przedszkolu dzieci rozwijają zrozumienie powtarzalnej natury wzorów, rozpoznając, opisując i tworząc wzory przy użyciu konkretnych materiałów, takich jak zazębiające się kostki, klocki o różnych kształtach, czy kolorowe płytki

     Uczą się rozpoznawać zmieniające się atrybuty we wzorach (np. kolor, wielkość, kształt) i rozpoznawać ogniwo wzoru (tj. część wzoru, która powtarza się). Uczą się opisywać regułę wzoru (np. opisywać to, co powtarza się we wzorze).

    Ważnym doświadczeniem jest przekładanie wzoru z jednej reprezentacji na inną. Na przykład mamy wzór ułożony z klocków: czerwony klocek, zielony klocek, czerwonyzielonyczerwonyzielony. Dziecko rozpoznaje strukturę wzoru i tworzy wzór o takiej samej strukturze ale z innych obiektów (kasztan, żołądź, kasztan, żołądź, kasztan, żołądź itd.), dźwięków (bim, bam, bim, bam, bim, bam), ruchów (skok, przysiad, skok, przysiad, skok, przysiad) lub symboli (ABABAB). Sa to bardzo ważne doświadczenia. Żeby płynnie korzystać z różnych pojęć matematycznych należy potrafić prezentować je na różne sposoby. Połowę można pokazać za pomocą połowy jabłka, rysunku koła z zaznaczoną jego połową, ułamkiem zwykłym 1/2, ułamkiem dziesiętnym 0,5, procentem 50%, czy wyrazem “połowa”. Którą reprezentację wybierzemy zależy od kompetencji osoby (sześciolatek pokaże połowę na rysunku koła, a uczeń klasy czwartej potrafi zapisać połowę za pomocą ułamka zwykłego) lub naszych potrzeb.

 

  W zadaniu  dzieci przekładają prosty rytm ułożony z klocków na rytm o takiej samej strukturze ułożony z innych przedmiotów, dźwięków, ruchów czy liter.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, pary, indywidualnie

  • Usiądźcie wszyscy razem w kręgu.

  • Na środku ułóż z klocków prosty, powtarzający się wzór, na przykład: zielony klocek, czerwony klocek, zielonyczerwonyzielonyczerwony itd.

  • Dzieci głośno opisują stworzony rytm. Podają jego regułę, definiując ogniwo rytmu. Kiedy dzieci podają kolory, wskazuj palcem odpowiednie klocki.

 

  • Pokaż dzieciom pojemnik z klockami o różnym kształcie, najlepiej w jednym kolorze.

  • Powiedz, że teraz pod każdym zielonym klockiem położysz klocek w kształcie trójkąta, a pod każdym czerwonym klocek w kształcie koła.

  • Wskazuj palcem kolejne kształty, dzieci podają ich nazwy. Zapytaj o regułę tego wzoru.

  • Jeszcze raz głośno opiszcie oba wzory.

  • Zapytaj dzieci o podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma ułożonymi wzorami.

 

  • Każdemu dziecku zapewnij dostęp do różnych materiałów, na przykład zazębiających się kostek, klocków o różnych kształtach, kolorowych płytek, guzików.

  • W miejscu, które będą widziały wszystkie dzieci ułóż z sześciennych klocków prosty, powtarzający się wzór, np. czerwony klocek, żółty klocek, czerwony, żółty, czerwony, żółty.

  • Razem z dziećmi opisz wzór i omów jego strukturę.

  • Każde dziecko układa wzór, który ma taką samą strukturę jak ten pokazany i opisany, ale zbudowany jest z innych pprzedmiotów.

  • Kilkoro dzieci prezentuje swoje wzory. Wyjaśniają, w jaki sposób ich wzory pasują do wzoru ułożonego przez ciebie.

  • Zapytaj: Jaki moglibyśmy stworzyć wzór o tej samej strukturze, używając dźwięków? Używając ruchu? Używając liter? Dzieci proponują wzory dźwiękowe (np. miau, hau, miau, hau, miau, hau), wzory ruchu (np. krok do przodu, krok do tyłu, krok do przodu, krok do tyłu, krok do przodu, krok do tyłu) i wzory symboli (np. AB, AB, AB).

  • Powtórz zadanie, prezentując bardziej złożone wzory, np. o strukturach AAB, ABC, czy ABBA. Opiszcie i objaśnijcie wzór, a potem dzieci układają swoje wzory o takiej samej strukturze, ale z innych materiałów, a też z dźwięków, z ruchu, czy z liter.

 

Refleksja 

  • Pytaj dzieci o podobieństwa i różnice pomiędzy tworzonymi wzorami.

 

Adaptacja

  • Jeżeli dziecko ma problem z przełożeniem wzoru z jednej reprezentacji na inną, ułóż na jego stoliku rytm z klocków, na przykład: czerwony klocek, żółty klocek, czerwonyżółtyczerwonyżółty. Pokaż różne materiały i zapytaj, na co zamienić chce czerwony klocek. Jeżeli dziecko powie, że na przykład na guziki z 2 dziurkami, to pod każdym czerwonym klockiem kładzie właśnie taki guzik. A na co chce zamienić żółty klocek? Pod każdym żółtym klockiem kładzie na przykład guzik z 4 dziurkami. Razem z dzieckiem opisz dwa wzory - twój i dziecka. Porozmawiacie o podobieństwach i różnicach pomiędzy wzorami.
  • Dzieciom, które potrzebują większych wyzwań proponuj bardziej złożone wzory.

 

Ocena

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć, jak dobrze:

  • opisują regułę wzoru;

  • przekładają wzór z przedmiotów na wzór z innych przedmiotów, dźwięków, ruchów czy liter;

  • porównują wzory i wyjaśniają, w jaki sposób są one podobne lub różne.

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder