28 marca 2024

Podchody

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem ze strzałek

Kluczowe pojęcia: korzystanie ze strzałek

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać ze strzałek

 

Materiały dla grupy dzieci

 

O matematyce

    Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.

    W zadaniu dzieci podążają za strzałkami, żeby odnaleźć skarb.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • W pewnym miejscu w szkole schowaj skarb, na przykład chipsy z jabłek. Jeżeli wasza szkoła ma kilka pięter, to skarb schowaj na innym piętrze niż to, na którym znajduje się wasza klasa. Przygotuj kartki ze strzałkami (jedna kartka - jedna strzałka). Rozwieś je w szkole tak, żeby prowadziły od waszej klasy do skarbu.
  • Powiedz dzieciom, że potrzebujesz ich pomocy w odnalezieniu skarbu. Muszą podążać za strzałkami, aby go znaleźć.
  • W kilkuosobowych zespołach dzieci podążają za strzałkami. Najlepiej, żeby z każdą grupą szedł dorosły, który opisuje kierunek, w którym trzeba iść.
  • Kiedy dzieci wrócą do sali ze znalezionym skarbem, poproś, aby spróbowały w grupach narysować mapę - jak szły z sali do skarbu. Każda grupa pokazuje swoją mapę i opisuje ją słowami.
  • Na końcu skonsumujcie skarb.

 

Adaptacja 
  • Skomplikuj i wydłuż drogę do skarbu.
  • Zaproponuj, dzieciom, żeby same schowały skarb i przykleiły strzałki we właściwych miejscach. Jedna grupa dzieci otrzymuje kartki z narysowanymi strzałkami oraz skarb. Chowa go w jakimś miejscu w szkoły, a drogę do niego zaznacza strzałkami. Druga grupa szuka skarbu.
  • Skróć drogę do skarbu.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • korzystają ze strzałek.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder