Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem ze strzałek
Kluczowe pojęcia: korzystanie ze strzałek
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla grupy dzieci
Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.
W zadaniu dzieci podążają za strzałkami, żeby odnaleźć skarb.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
- W pewnym miejscu w szkole schowaj skarb, na przykład chipsy z jabłek. Jeżeli wasza szkoła ma kilka pięter, to skarb schowaj na innym piętrze niż to, na którym znajduje się wasza klasa. Przygotuj kartki ze strzałkami (jedna kartka - jedna strzałka). Rozwieś je w szkole tak, żeby prowadziły od waszej klasy do skarbu.
- Powiedz dzieciom, że potrzebujesz ich pomocy w odnalezieniu skarbu. Muszą podążać za strzałkami, aby go znaleźć.
- W kilkuosobowych zespołach dzieci podążają za strzałkami. Najlepiej, żeby z każdą grupą szedł dorosły, który opisuje kierunek, w którym trzeba iść.
- Kiedy dzieci wrócą do sali ze znalezionym skarbem, poproś, aby spróbowały w grupach narysować mapę - jak szły z sali do skarbu. Każda grupa pokazuje swoją mapę i opisuje ją słowami.
- Na końcu skonsumujcie skarb.
- Skomplikuj i wydłuż drogę do skarbu.
- Zaproponuj, dzieciom, żeby same schowały skarb i przykleiły strzałki we właściwych miejscach. Jedna grupa dzieci otrzymuje kartki z narysowanymi strzałkami oraz skarb. Chowa go w jakimś miejscu w szkoły, a drogę do niego zaznacza strzałkami. Druga grupa szuka skarbu.
- Skróć drogę do skarbu.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze: