Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów dźwiękowych
Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały
pałeczka do gry na bębenku (1 na dziecko)
przedmiot, na którym można wygrywać rytm (1 na dziecko)
O matematyce
Rozpoznawaj z dziećmi i kontynuuj rytmy dźwiękowe. Na przykład bawicie się w roboty. Wasz robot mówi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop (zmieniaj ton i/lub głośność, kiedy mówisz bip i bop). Dajcie głoś robotowi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop-bip... Co dalej mówi robot? Skąd wiesz?
Warto proponować dzieciom różne rymowanki. Przede wszystkim rozwijają one poczucie rytmu. To, że dziecko naturalnie odczuwa odbierany rytm, nie oznacza, że potrafi odpowiedni rytm nadać wykonywanym przez siebie czynnościom. Przykładem może być umiejętność rytmicznego śpiewu z właściwym operowaniem pauzą, której długość wynika bezpośrednio z rytmu melodii. Wielu dorosłych ma problem z „wejściem” ze śpiewem kolejnej frazy piosenki, ponieważ nie potrafią odtworzyć jej rytmu, jeżeli nie jest on niczym wybijany, czy akcentowany. Nie jest też łatwe rytmiczne czytanie rymowanek. Rymowanki oprócz poczucia rytmu rozwijają u dzieci też inne ważne umiejętności, na przykład kształtują świadomości schematu własnego ciała (zabawy związane z nazywaniem i wskazywaniem jego części), orientację w przestrzeni (zabawy związane z nazywaniem kierunków).
Wykorzystanie rymowanek może pomóc dziecku zapamiętać kolejności pewnych elementów, na przykład dni tygodnia, miesięcy w roku.
W zadaniu dzieci tworzą orkiestrę, w której każdy z nich gra na innym instrumencie.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Usiądźcie w kręgu. Każdy ma pałeczkę. Na środku stoi kosz z rożnymi przedmiotami, które uderzane pałeczką wydają wyraźne dźwięki (na przykład garnki, plastikowe naczynia, puszki).
Każde dziecko wybiera z koszyka jeden przedmiot - będzie on instrumentem w orkiestrze. Uderzają w swoje instrumenty, żeby poznać dźwięk, jaki wydaje ich przedmiot.
Podaj prosty rytm. Dzieci słuchają i próbują powtórzyć.
Podawaj kolejne, coraz bardziej skomplikowane rytmy. Dzieci słuchają i powtarzają.
Podaj ogniwo prostego rytmu. Dziecko, które siedzi obok Ciebie, przyłącza się do grania - powtarza podany rytm. Następnie przyłącza się kolejne dziecko. I tak dalej, aż do momentu, kiedy wszystkie dzieci będą grały.
Ta część zadania może sprawiać niektórym dzieciom kłopot. Trzeba cierpliwie poczekać na swoją kolej, a potem w odpowiednim momencie zacząć grać.
.
Refleksja
Zapytaj: Jak trzeba uderzać w garnek, żeby powstał rytm?
Dzieci zbierają doświadczenia w uzyskiwaniu dźwięków. Porozmawiaj z nimi na temat dźwięków, opisz je - są głośne i ciche, wysokie i niskie. Dzieci mogą poszukać przedmiotów, które nie wydają dźwięków, kiedy w nie uderzą, albo trzeba bardzo mocno uderzyć, żeby powstał dźwięk. Tyłem do dzieci możesz podawać rytm na którymś z przedmiotów, a dzieci wskazują, co to za przedmiot
Adaptacja
Ostatnią część zadania, w której do gry przyłączają się kolejne dzieci, poprzedzić możesz ćwiczeniem z prostym klaskaniem, czy tupnięciem nogą - tupnij, przyłącza się dziecko, które siedzi obok Ciebie, potem kolejne dziecko i kolejne.Możesz indywidualizować zadanie poprzez dobranie odpowiedniego poziomu trudności ogniwa rytmu. Dzieci grają na prostych instrumentach muzycznych (bębenek, trójkąt, tamburyno, grzechotki).
Możesz też wprowadzić instrumenty, w którymi, żeby wydać dźwięk, to trzeba nimi potrząsnąć (puszka z ziarnami fasoli), albo nacisnąć (gumowa zabawka). Granie rytmu na takich instrumentach może być trudniejsze.
To zadanie daje dzieciom też doświadczenia we współpracy, wspólnym wykonywaniu zadania. Każdy musi dodać swój element (swoją grę na instrumencie), żeby osiągnąć cel, czyli razem zagrać melodię.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
wygrywają rytm na różnych instrumentach;
powtarzają podawany rytm dźwiękowy;
przyłączają się do powtarzania rytmu dźwiękowego.
.
A website created in the WebWave website builder