Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na rysunku
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na rysunku
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- wskazywać i nazywać kierunki na rysunku;
Materiały dla każdego dziecka
O matematyce
Przejście z trójwymiarowej przestrzeni na kartkę nie jest łatwe. Wymaga wielu operacji w umyśle: zmniejszenia, spłaszczenia, zniekształcenia, przesunięcia, obrócenia, a także stosowania wielu narzuconych konwencji (na przykład trzeba tak narysować dom, żeby było widać, że on stoi). Jeszcze trudniejsze jest odtwarzanie przestrzeni trójwymiarowej na podstawie płaskiego obrazu. Czyli dziecko na rysunku ma przedstawiony układ klocków i ma tak samo ustawić rzeczywiste klocki. O tym, że nie jest to proste wie każdy, kto próbował złożyć meble na podstawie instrukcji rysunkowej.
W zadaniu dzieci określają położenie różnych obiektów na rysunku.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Dzieci siedzą przy stolikach. Mają kredki.
- Każde dziecko ma kartkę, na której narysowany jest stół. Na stole stoi wazon. W wazonie są kwiaty. Na stole leżą książki. Pomiędzy wazonem a książkami stoi samochodzik. Obok stołu stoi krzesło. Na krześle siedzi babcia. Obok babci leży kot. Pod stołem leży pies. Nad stołem wisi lampa.
- Zadawaj dzieciom pytania:
- Gdzie stoi wazon? (na stole) Pokoloruj wazon.
- Gdzie są kwiaty? (w wazonie) Pokoloruj kwiaty.
- Gdzie leżą książki? (na stole) Pokoloruj książki.
- Co stoi pomiędzy książkami a wazonem? (samochodzik) Pokoloruj samochodzik.
- Gdzie stoi krzesło? (obok stołu, przy stole) Pokoloruj krzesło.
- Kto siedzi na krześle? (babcia) Pokoloruj babcię.
- Gdzie jest kot? (obok babci) Pokoloruj kota.
- Gdzie leży pies? (pod stołem) Pokoloruj psa.
- Co wisi nad stołem? (lampa) Pokoloruj lampę.
- Powtórz zadanie z innym rysunkiem, na którym można opisywać położenie elementów, stosując różne określenia przestrzeni.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- opisują położenie rożnych obiektów na prostym rysunku;
- rozumieją określenia związane z położeniem obiektu na rysunku, na przykład: na stole, w wazonie, pomiędzy książką a wazonem, obok stołu, przy stole, na krześle, pod stołem, nad stołem