Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w rytmie jego ogniwa
Kluczowe pojęcia: wyróżnianie w rytmie ogniwa
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
wyróżniać w rytmie liniowym jego ogniwo
Materiały
klocki w różnych kolorach
patyczki po lodach (lub słomki)
O matematyce
Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?
W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.
W zadaniu dzieci łączą ogniwa w rytm.
.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
Dzieci działają w kilkuosobowych grupach.
Każde dziecko w grupie wyjmuje z pojemnika klocki, na przykład zielony, czerwony, niebieski. Ustawia klocki przede sobą: zielony, obok czerwony, obok niebieski.
Na środku dzieci łączą swoje klocki, żeby powstał rytm: zielony, czerwony, niebieski, zielony, czerwony, niebieski, zielony, czerwony, niebieski itd.
Opisz razem z nimi rytm, oddzielając każde ogniwo patyczkiem.
Refleksja
Zapytaj:
Jak każdy z was ułożył klocki?
Gdybym ja miała dołożyć kolejne klocki, to jakie klocki powinnam położyć? Dlaczego takie?
Jak nazwalibyście część rytmu, która powtarza się? Jak sądzicie, dlaczego dorośli nazywają powtarzające się części ogniwem? Co to jest ogniwo? Gdzie można zobaczyć ogniwo?
Adaptacja
Narzuć dzieciom jak ma każde z nich ułożyć klocki, na przykład: Połóż zielony klocek. Na prawo od niego czerwony, a potem żółty. Albo zaproponuj, żeby dzieci same ten układ w swojej grupie wymyśliły.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
układają klocki według ustalonej zasady;
łączą ogniwa rytmu
.
A website created in the WebWave website builder