02 marca 2024

Ogniwo

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z wyróżnianiem w rytmie jego ogniwa

 

Kluczowe pojęcia: wyróżnianie w rytmie ogniwa

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • wyróżniać w rytmie liniowym jego ogniwo

 

Materiały

  • klocki w różnych kolorach

  • patyczki po lodach (lub słomki)

 

O matematyce

  Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?

    W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.

 

   W zadaniu dzieci łączą ogniwa w rytm.

.

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Dzieci działają w kilkuosobowych grupach.

  • Każde dziecko w grupie wyjmuje z pojemnika klocki, na przykład zielony, czerwony, niebieski. Ustawia klocki przede sobą: zielony, obok czerwony, obok niebieski.

  • Na środku dzieci łączą swoje klocki, żeby powstał rytm: zielonyczerwonyniebieskizielonyczerwonyniebieskizielonyczerwonyniebieski itd.

  • Opisz razem z nimi rytm, oddzielając każde ogniwo patyczkiem.

  • Powtórz kilka razy.

 

Refleksja 

Zapytaj:

  • Jak każdy z was ułożył klocki?

  • Gdybym ja miała dołożyć kolejne klocki, to jakie klocki powinnam położyć? Dlaczego takie?

  • Jak nazwalibyście część rytmu, która powtarza się? Jak sądzicie, dlaczego dorośli nazywają powtarzające się części ogniwem? Co to jest ogniwo? Gdzie można zobaczyć ogniwo?

 

 

Adaptacja 

  • Narzuć dzieciom jak ma każde z nich ułożyć klocki, na przykład: Połóż zielony klocek. Na prawo od niego czerwony, a potem żółty. Albo zaproponuj, żeby dzieci same ten układ w swojej grupie wymyśliły.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • układają klocki według ustalonej zasady;

  • łączą ogniwa rytmu

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder