Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola
Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności
Kluczowe pojęcia:
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla dzieci
O matematyce
Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:
jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);
wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.
organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;
liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;
wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;
dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.
Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.
W zadaniu dzieci ustalają, ile przedmiotów jest potrzebnych, a następnie odliczają „tylko tyle” obiektów.
Praca nad zadaniem forma: pary
Korzystaj z różnych okazji do odliczania rozmaitych obiektów. Dzieci mają wyjąć, przynieść, położyć, włożyć, narysować daną liczbę obiektów. Na przykład: każde dziecko przy stoliku potrzebuje kredkę. Ile trzeba przynieść kredek?
Dzieci ustalają, ile potrzebują przedmiotów. Odliczają je, a potem sprawdzają, czy wszystko się zgadza. Na przykład: Każdemu misiowi trzeba założyć frotkę. Dzieci liczą misie, aby ustalić ile ich jest. Odliczają tyle ile trzeba frotek. Zakładają każdemu misiowi frotkę i sprawdzają, czy wszystko się zgadza: czy każdy miś ma frotkę i czy żadna frotka nie pozostała.
Podsumuj to, co dzieci zrobiły. Na przykład: Jest 6 misiów i przyniosłeś 6 frotek. Każdy miś ma frotkę. Bardzo dobrze!
Jeżeli dziecko odliczy niewłaściwą liczbę obiektów, to nie poprawiaj tego. Daj mu szansę na skorzystanie z informacji zwrotnej. Na przykład dziecko przyniosło 5 frotek dla 6 misiów. Założyło po jednej frotce każdemu misiowi i okazało się, że dla jednego zabrakło frotki. Zapytaj: Dlaczego ten miś nie ma frotki? Przyniosłeś dobrą liczbę frotek? Za mało czy za dużo? Ile musisz jeszcze donieść frotek?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
A website created in the WebWave website builder