02 marca 2024

Od brzegu do brzegu - gra

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z przewidywaniem kolejnych elementów rytmu

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • przewidywać kolejne elementy rytmu;

  • liczyć przedmioty,

 

Materiały

  • przedmioty, z których dzieci będą układać rytm (klocki sześcienne w różnych kolorach, klocki w różnych kształtach, żetony w różnych kolorach, liczmany)

  • kostka do gry (1 na parę)

 

O matematyce

      Obserwuj, jak dzieci zabierają się za układanie, na przykład klamerek w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli ułożyły coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci układają rytm z klocków od jednego do drugiego brzegu stołu. Na kostce wyrzucają liczbę elementów jakie mają dodać do rytmu. Określają, jakie to będą elementy (klocki w jakim kolorze.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary

  • Dzieci grają w parach. Każda para siada przy stoliku, na którym są klocki oraz kostka do gry.

  • Zadaniem każdej pary jest ułożenie rytmu od jednego do drugiego brzegu stolika (wzdłuż szerokości).

  • Każdej parze ułóż z klocków ogniwo rytmu, zaczynając od jednego z brzegów stolika

  • .Dzieci na zmianę rzucają kostką i dokładają tyle klocków do rytmu, ile oczek wyrzuciły na kostce. Wygrywa dziecko, które położy ostatni klocek i tym samym połączy klockami oba brzegi stołu.

 

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • O, wyrzuciłeś 3 oczka na kostce. Jakiego koloru klocki dołożysz?

  • Jak sądzicie, w jakim kolorze położycie ostatni klocek? Sprawdzimy.

  • Jak sądzicie, ile jeszcze położycie czerwonych klocków? Zapiszę to, a potem sprawdzimy.

  • Jak sądzicie położycie więcej czerwonych, czy zielonych klocków? Dlaczego tak myślicie? Sprawdzimy na końcu.

 

 

 

Adaptacja 

  • Zrezygnuj z gry. Dzieci rzucają kostką i dokładają tyle klocków, ile oczek wyrzuciły na kostce.

  • Przypuśćmy, że dzieci układają rytm o ogniwie zielony klocek - czerwony klocek. Jedno z dzieci w parze ma czerwone, a drugie zielone klocki. Rzucają kostką i najpierw każde z nich wyjmuje tyle klocków w swoim kolorze, ile potrzebnych będzie do kontynuowania rytmu.

  • Dzieci same wymyślają rytm, który będą kontynuować.

  • Promujemy współpracę: dzieci grają para na parę. Rytm układają od brzegi do brzegu stołu, ale wzdłuż jego dłuższego boku. Każdej drużynie ułóż pierwsze ogniwo rytmy, zaznacz też kilka „punktów - premii“, możesz na przykład zaznaczyć je kolorowa taśmą papierową. Pary na zmianę rzucają kostkami - każde dziecko w parze rzuca swoją. Potem naradzają się i wybierają liczbę wyrzuconą, na jednej z kostek. Dokładają klocki, kontynuując rytm. Za każdym razem, kiedy para położy klocek na zaznaczonym punkcie, otrzymuje punkt (na przykład rysuje kreskę na swojej kartce). Wygrywa para, która nazbiera więcej punktów.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • kontynuują rytm z przedmiotów;

  • określają ile jakich elementów dołożą do rytmu;

  • liczą przedmioty;

  • odczytują liczbę wyrzuconych na kostce oczek.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder