28 marca 2024

Nie misie

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów; z posługiwaniem się negacją

Kluczowe pojęcia: kodowanie cech obiektów, kolekcje, negację

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;

  • klasyfikować obiekty według podanej cechy.

 

Materiały

 

O matematyce

     W zadaniach na klasyfikowanie można wprowadzać różne symbole. To świetna okazja, żeby dzieci uczyły się posługiwać nimi. Jednym z aspektów liczby naturalnej jest aspekt symboliczny. Liczby zapisujemy cyframi. Cyfra to trudny symbol, gdyż swoim kształtem w żadnym stopniu nie odnosi się do tego, co koduje.

    Zrozumienie symbolu wymaga przejścia pewnej drogi. Najpierw dziecko posługuje się symbolem, który wprost odnosi się do tego, co koduje. Na przykład zielona plama na kartoniku wprost odnosi się do cechy „zielone przedmioty“. Ten etap pozwala zrozumieć, czym jest symbol, jednocześnie nie wymaga zapamiętania wielu informacji. Stopniowo dziecko poznaje coraz bardziej abstrakcyjne symbole. Na przykład, mała strzała koduje cechę „małe przedmioty“, a duża strzałka „duże przedmioty“. Przekreślone koło oznacza „obiekty, które nie są okrągłe“. W odczytaniu tego symbolu trzeba złożyć kilka informacji: jakie to jest (okrągłe) i zaprzeczenie cechy (nieokrągłe). To pozwala zrozumieć istotę symbolu, bez czego nie będzie możliwe korzystanie z tak abstrakcyjnego symbolu jakim są cyfry.

 

   W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech obiektów. Posługują się negacją, na przykład szukając zabawek, które nie są misiami.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Na środku połóż dużą pętlę ze sznurka (lub hula - hop).

  • Pokaż dzieciom kartonik z symbolem "miś" . Zapytaj: Co on oznacza? Miś

  • Dzieci z koszyka z różnymi zabawkami wyjmują tylko misie. Kładą je do pętli. Zapytaj: Jakie zabawki są w pętli?

  • Dzieci z powrotem wkładają misie do koszyka.

  • Odłóż kartonik ze znakiem „miś” i pokaż inny (przekreślony miś). Zapytaj: Co taki znak określa? „Nie misie” - dzieci wyjmują z kosza różne zabawki, tylko nie misie i wkładają je do pętli. Zapytaj: Jakie zabawki są w pętli?

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci, skąd wiedziały jaką mają przynieść zabawkę.

  • Zaproponuj dzieciom różne bardziej kłopotliwe kombinacje cech, na przykład:

    • zabawka, która nie jest żółta i nie jest czerwona;

    • zabawka, która jest nie jest misiem i nie jest lalką;

    • zabawka, która nie jest mała, ale nie jest też duża.

  • Porozmawiaj na temat tych zestawów cech.

 

Adaptacja 

  • W podobny sposób dzieci gromadzą inne przedmioty, na przykład „nie okrągłe”, „nie czerwone” itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;

  • tworzą kolekcję misiów, a potem kolekcję zabawek, które nie są misiami.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder