02 marca 2024

Następny kolor w kole

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem rytmów w układzie cyklicznym; z przekładaniem rytmów w układzie cyklicznym na rytmy w układzie liniowym; z przewidywaniem kolejnych elementów w układzie cyklicznym

 

Kluczowe pojęcia: odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów w układzie cyklicznym; przekładanie rytmu w układzie cyklicznym na rytm w układzie liniowym

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm w układzie cyklicznym;

  • przekładać rytm w układzie cyklicznym na rytm w układzie liniowym;

  • przewidywać kolejne elementy rytmu w układzie cyklicznym

 

Materiały

  • duże koło podzielone na części, pokolorowane w układzie cyklicznym (łatwy rytm, typu ABABAB)

  • klocki w tym samym kolorze, co kolor części koła

 

O matematyce

  Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów

 

   W zadaniu dzieci układają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku jak kolory koła.

.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa, indywidualnie

  • Dzieci siedzą na dywanie tak, żeby dobrze widziały tablicę. Każde z nich ma klocki w różnych kolorach.

  • Na tablicy powieś koło, którego części mają różne kolory ułożone w porządku rytmicznym.

  • Razem z dziećmi opisz rytm, podając nazwy kolorów.

  • Dzieci mają klocki w tych samych kolorach co pola koła. Ustawiają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku, jak pola na kole.

  • Zasłoń koło tak, że widać tylko jedno ogniwo.

  • Dzieci przewidują, jakiego koloru pole pokaże się, kiedy będziesz odsłaniała kolejne pola. Pokazują odpowiedni klocek.

  • Dzieci przewidują jaki kolor będzie następny. A jaki następny? I jeszcze następny?

 

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Popatrzcie jak układam klocki: zielony klocek - zielony klocek - żółty klocek - zielony klocek - zielony klocek - żółty klocek - zielony klocek - zielony klocek - żółty klocek . Chcę w takim samym porządku pokolorować pola koła. To jak mam je pokolorować? Dlaczego tak?

 

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma problem z przełożeniem rytmu z formy cyklicznej na formę liniową, to podejdź do niego, wskazuj kolejne pola koła. Dziecko kładzie klocki w podawanych przez ciebie kolorach.

  • Dzieci działają w parach. Daj dzieciom wycięte z papieru koła (lub pierścienie) podzielone na części. Jedno z dzieci układa z klocków prosty rytm, a drugie w odpowiedni sposób koloruje pola koła. Następnie zamieniają się rolami.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • opisują rytm ułożony z części koła w różnych kolorach;

  • układają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku w jakim są części koła;

  • przewidują kolor kolejnej części koła.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder