Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem rytmów w układzie cyklicznym; z przekładaniem rytmów w układzie cyklicznym na rytmy w układzie liniowym; z przewidywaniem kolejnych elementów w układzie cyklicznym
Kluczowe pojęcia: odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów w układzie cyklicznym; przekładanie rytmu w układzie cyklicznym na rytm w układzie liniowym
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
dostrzegać rytm w układzie cyklicznym;
przekładać rytm w układzie cyklicznym na rytm w układzie liniowym;
przewidywać kolejne elementy rytmu w układzie cyklicznym
Materiały
duże koło podzielone na części, pokolorowane w układzie cyklicznym (łatwy rytm, typu ABABAB)
klocki w tym samym kolorze, co kolor części koła
O matematyce
Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów
W zadaniu dzieci układają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku jak kolory koła.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa, indywidualnie
Dzieci siedzą na dywanie tak, żeby dobrze widziały tablicę. Każde z nich ma klocki w różnych kolorach.
Na tablicy powieś koło, którego części mają różne kolory ułożone w porządku rytmicznym.
Razem z dziećmi opisz rytm, podając nazwy kolorów.
Dzieci mają klocki w tych samych kolorach co pola koła. Ustawiają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku, jak pola na kole.
Zasłoń koło tak, że widać tylko jedno ogniwo.
Dzieci przewidują, jakiego koloru pole pokaże się, kiedy będziesz odsłaniała kolejne pola. Pokazują odpowiedni klocek.
Dzieci przewidują jaki kolor będzie następny. A jaki następny? I jeszcze następny?
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Adaptacja
Jeżeli dziecko ma problem z przełożeniem rytmu z formy cyklicznej na formę liniową, to podejdź do niego, wskazuj kolejne pola koła. Dziecko kładzie klocki w podawanych przez ciebie kolorach.
Dzieci działają w parach. Daj dzieciom wycięte z papieru koła (lub pierścienie) podzielone na części. Jedno z dzieci układa z klocków prosty rytm, a drugie w odpowiedni sposób koloruje pola koła. Następnie zamieniają się rolami.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
opisują rytm ułożony z części koła w różnych kolorach;
układają klocki jeden obok drugiego w takim samym porządku w jakim są części koła;
przewidują kolor kolejnej części koła.
.
A website created in the WebWave website builder