Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni
Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie przestrzeni
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
swobodnie poruszać się po bezpiecznej przestrzeni
Materiały
nie są potrzebne
O matematyce
Wraz z rozwojem intelektualnym dziecka wzrasta liczba słów, za pomocą których określa ono położenie przedmiotów względem siebie. Dziecko codziennie uczy się kojarzyć słowa - na, przed, za, obok, pod, nad - z odpowiednim położeniem przedmiotów względem siebie. Sadza misia na półce. Kładzie piłkę przed szafą. Staje za krzesłem. Ustawia wazon obok kubka.
Młodsze przedszkolaki bez trudu określają, że jeden przedmiot jest na drugim, jeden przed drugim, jeden za drugim, czy jeden obok drugiego. Znacznie gorzej radzą sobie z określeniem, że coś jest na prawo od / na lewo od czegoś innego. Takie określenia, i to zazwyczaj z dużymi trudnościami, stosują starsze przedszkolaki
W zadaniu dzieci spacerują i opisują kierunki w przestrzeni.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Idźcie na spacer po znanej okolicy. Opowiadaj o ruchach i działaniach. Na przykład:
Idziemy do końca ulicy, a potem skręcimy w prawo.
Idziemy do tego wielkiego drzewa po drugiej stronie parku, a potem zrobimy sobie przerwę.
Dawaj dzieciom wybór podczas spaceru, na przykład:
Skręcamy w prawo, czy w lewo? Pokażcie ręką. … Czyli skręcamy w lewo.
Biegnijcie i zatrzymajcie się przy ławce albo przy furtce.
Jak sądzicie powinniśmy iść w lewo czy w prawo, jeśli chcemy dojść do rzeki?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
słuchają jak dorosły określa kierunki w przestrzeni podczas spaceru.
A website created in the WebWave website builder