28 marca 2024

Na spacerze

Dla kogo? Dla najmłodszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z intuicyjnym korzystaniem z przestrzeni

Kluczowe pojęcia: intuicyjne rozumienie przestrzeni

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • swobodnie poruszać się po bezpiecznej przestrzeni

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

     Wraz z rozwojem intelektualnym dziecka wzrasta liczba słów, za pomocą których określa ono położenie przedmiotów względem siebie.  Dziecko codziennie uczy się kojarzyć słowa - na, przed, za, obok, pod, nad - z odpowiednim położeniem przedmiotów względem siebie. Sadza misia na półce. Kładzie piłkę przed szafą. Staje za krzesłem. Ustawia wazon obok kubka.

    Młodsze przedszkolaki bez trudu określają, że jeden przedmiot jest na drugim, jeden przed drugim, jeden za drugim, czy jeden obok drugiego. Znacznie gorzej radzą sobie z określeniem, że coś jest na prawo od / na lewo od czegoś innego. Takie określenia, i to zazwyczaj z dużymi trudnościami, stosują starsze przedszkolaki

 

    W zadaniu dzieci spacerują i opisują kierunki w przestrzeni.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

 

  • Idźcie na spacer po znanej okolicy. Opowiadaj o ruchach i działaniach. Na przykład:

    • Idziemy do końca ulicy, a potem skręcimy w prawo.

    • Idziemy do tego wielkiego drzewa po drugiej stronie parku, a potem zrobimy sobie przerwę.

  • Dawaj dzieciom wybór podczas spaceru, na przykład:

    • Skręcamy w prawo, czy w lewo? Pokażcie ręką. … Czyli skręcamy w lewo.

    • Biegnijcie i zatrzymajcie się przy ławce albo przy furtce.

    • Jak sądzicie powinniśmy iść w lewo czy w prawo, jeśli chcemy dojść do rzeki?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • słuchają jak dorosły określa kierunki w przestrzeni podczas spaceru.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder