Dla kogo? Dla najstarszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na kartce
Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na kartce
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla każdego dziecka
O matematyce
Dziecko, które uczy się czytać i pisać powinno umieć wyznaczać kierunki na kartce papieru. Przenosi schemat własnego ciała nie na inną osobę, ale na przedmiot. Kartka wisi przed nim na ścianie i dziecko wskazuje górę - tam gdzie u niego jest góra, dół - tam gdzie i ono ma dół, prawą stronę - tam gdzie ma prawą rękę i lewą stronę - tam gdzie ma lewą rękę.
Etap, kiedy dziecko uczy się orientowania na kartce papieru powinien trwać dostatecznie długo, zanim nastąpi przejście na kolejny etap - orientowania się w tym, co na tej kartce jest narysowane
W zadaniu dzieci rysują różne rzeczy na górze kartki, na dole kartki, pośrodku kartki, po prawej i po lewej stronie kartki.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Na wysokości oczu dzieci, na ścianie umieść kartki - po jednej dla każdego z dzieci.
- Przedszkolaki stają przy ścianie, naprzeciwko swojej kartki. Na prawych (lub lewych) rękach mają założone frotki.
- Dziecko pokazuje ręką gdzie jest góra, a następnie wskazuje górę kartki. Na górze kartki rysuje niebo, słonko.
- Pokazuje, gdzie jest dół i na dole kartki rysuje trawę oraz kwiatki.
- Pokazuje środek kartki i tam rysuje dom.
- Dziecko pokazuje prawą stronę, na prawej ręce ma frotkę. Na kartce, po prawej stronie, rysuje drzewo.
- Pokazuje lewą stronę, na lewej ręce nie ma frotki. Na kartce, po lewej stronie, rysuje krzak.
- Zapytaj:
- Co narysowaliście na górze kartki? Co na dole kartki? Co pośrodku? Co na kartce, po lewej stronie? A co po prawej stronie?
- Dzieci zdejmują kartki i siadają przy stolikach. Musisz oczywiście w tym im pomóc.
- Dziecko pokazuje ręką, gdzie jest góra kartki. Zapytaj: Co narysowaliście na górze kartki?
- Pokazuje, gdzie jest dół kartki. Zapytaj: Co jest narysowane na dole kartki?
- Pokazuje prawą stronę kartki (na prawej ręce ma frotkę). Zapytaj: Co narysowaliście na kartce, po prawej stronie?
- Pokazuje lewą stronę kartki (na lewej ręce nie ma frotki). Zapytaj: Co narysowaliście na kartce, po lewej stronie?
Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997, s.26 - 27.
- Zwróć uwagę, czy przeszkodą w wykonaniu zadania nie jest samo rysowanie. Na przykład dziecko doskonale wie, co to znaczy narysować po prawej stronie, ale nie potrafi narysować drzewa. W tej sytuacji bardzo uprość to co dzieci mają rysować, albo zamiast rysowania posłuż się stempelkami. Zamiast rysować różne obiekty, dziecko może też rysować kółko w określonym kolorze, na przykład na górze kartki czerwone kółko, na dole niebieskie kółko, po prawej stronie zielone kółko, a po lewej żółte.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- w danym miejscu kartki (na dole kartki, na górze kartki, pośrodku kartki, po prawej/lewej stronie kartki) rysują określone elementy.