28 marca 2024

Na górze kartki, na dole kartki

Dla kogo? Dla najstarszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na kartce

Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na kartce

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki na kartce

 

Materiały dla każdego dziecka

  • kartka 

  • kredki

  • frotka 

 

Materiały dla grupy

  • przylepce

 

O matematyce

    Dziecko, które uczy się czytać i pisać powinno umieć wyznaczać kierunki na kartce papieru. Przenosi schemat własnego ciała nie na inną osobę, ale na przedmiot. Kartka wisi przed nim na ścianie i dziecko wskazuje górę - tam gdzie u niego jest góra, dół - tam gdzie i ono ma dół, prawą stronę - tam gdzie ma prawą rękę i lewą stronę - tam gdzie ma lewą rękę.

    Etap, kiedy dziecko uczy się orientowania na kartce papieru powinien trwać dostatecznie długo, zanim nastąpi przejście na kolejny etap - orientowania się w tym, co na tej kartce jest narysowane

W zadaniu dzieci rysują różne rzeczy na górze kartki, na dole kartki, pośrodku kartki, po prawej i po lewej stronie kartki.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Na wysokości oczu dzieci, na ścianie umieść kartki - po jednej dla każdego z dzieci.
  • Przedszkolaki stają przy ścianie, naprzeciwko swojej kartki. Na prawych (lub lewych) rękach mają założone frotki.
  • Dziecko pokazuje ręką gdzie jest góra, a następnie wskazuje górę kartki. Na górze kartki rysuje niebo, słonko.
  • Pokazuje, gdzie jest dół i na dole kartki rysuje trawę oraz kwiatki.
  • Pokazuje środek kartki i tam rysuje dom.
  • Dziecko pokazuje prawą stronę, na prawej ręce ma frotkę. Na kartce, po prawej stronie, rysuje drzewo.
  • Pokazuje lewą stronę, na lewej ręce nie ma frotki. Na kartce, po lewej stronie, rysuje krzak.
  • Zapytaj:
    • Co narysowaliście na górze kartki? Co na dole kartki? Co pośrodku? Co na kartce, po lewej stronie? A co po prawej stronie?

 

  • Dzieci zdejmują kartki i siadają przy stolikach. Musisz oczywiście w tym im pomóc.
  • Dziecko pokazuje ręką, gdzie jest góra kartki. Zapytaj: Co narysowaliście na górze kartki?
  • Pokazuje, gdzie jest dół kartki. Zapytaj: Co jest narysowane na dole kartki?
  • Pokazuje prawą stronę kartki (na prawej ręce ma frotkę). Zapytaj: Co narysowaliście na kartce, po prawej stronie?
  • Pokazuje lewą stronę kartki (na lewej ręce nie ma frotki). Zapytaj: Co narysowaliście na kartce, po lewej stronie?

 

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.26 - 27.

 
Adaptacja 
  • Zwróć uwagę, czy przeszkodą w wykonaniu zadania nie jest samo rysowanie. Na przykład dziecko doskonale wie, co to znaczy narysować po prawej stronie, ale nie potrafi narysować drzewa. W tej sytuacji bardzo uprość to co dzieci mają rysować, albo zamiast rysowania posłuż się stempelkami. Zamiast rysować różne obiekty, dziecko może też rysować kółko w określonym kolorze, na przykład na górze kartki czerwone kółko, na dole niebieskie kółko, po prawej stronie zielone kółko, a po lewej żółte.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • w danym miejscu kartki (na dole kartki, na górze kartki, pośrodku kartki, po prawej/lewej stronie kartki) rysują określone elementy.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder