02 marca 2024

Muzykujemy

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, kontynuowaniem rytmów dźwiękowych

 

Kluczowe pojęcia: dostrzeganie, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm dźwiękowy;
  • kontynuować rytm dźwiękowy

 

Materiały

  • przyjazne dla dzieci instrumenty muzyczne: bębenek, tamburyno, marakasy, dzwonki.

 

O matematyce

    Rozpoznawaj z dziećmi i kontynuuj rytmy dźwiękowe. Na przykład bawicie się w roboty. Wasz robot mówi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop (zmieniaj ton i/lub głośność, kiedy mówisz bip i bop). Dajcie głoś robotowi: Bip-bop-bip-bop-bip-bop-bip... Co dalej mówi robot? Skąd wiesz?

    Warto proponować dzieciom różne rymowanki. Przede wszystkim rozwijają one poczucie rytmu. To, że dziecko naturalnie odczuwa odbierany rytm, nie oznacza, że potrafi odpowiedni rytm nadać wykonywanym przez siebie czynnościom. Przykładem może być umiejętność rytmicznego śpiewu z właściwym operowaniem pauzą, której długość wynika bezpośrednio z rytmu melodii. Wielu dorosłych ma problem z „wejściem” ze śpiewem kolejnej frazy piosenki, ponieważ nie potrafią odtworzyć jej rytmu, jeżeli nie jest on niczym wybijany, czy akcentowany. Nie jest też łatwe rytmiczne czytanie rymowanek. Rymowanki oprócz poczucia rytmu rozwijają u dzieci też inne ważne umiejętności, na przykład kształtują świadomości schematu własnego ciała (zabawy związane z nazywaniem i wskazywaniem jego części), orientację w przestrzeni (zabawy związane z nazywaniem kierunków).

Wykorzystanie rymowanek może pomóc dziecku zapamiętać kolejności pewnych elementów, na przykład dni tygodnia, miesięcy w roku.

 

   W zadaniu dzieci tworzą akompaniament do rymowanek czy piosenek.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zaproponuj dzieciom obudzenie rąk: klaśnięcie - klaśnięcie - klaśnięcie. Obudzenie nóg: tupnięcie - tupnięcie - tupnięcie.

  • Zaangażuj dzieci, recytując/śpiewając ich ulubioną rymowankę/piosenkę, która ma powtarzalny rytm.

  • Śpiewaj piosenkę, klaszcząc lub tupiąc do rytmu. Zachęć dzieci, aby przyłączyły się do Ciebie. Powtórz kilka razy śpiewanie, klaskanie i tupanie.

 

  • Pokaż dzieciom instrumenty muzyczne. Pozwól im przez moment pooglądać je, popróbować gry.

  • Daj każdemu dziecku instrument muzyczny. Najlepiej taki, który najbardziej im odpowiada. Jeśli lubią poruszać rękami w górę i w dół, daj bębenek. Jeśli lubią machać rękami w powietrzu, spróbuj marakasów.

  • Zaproponuj rymowanki/piosenki, które dzieci dobrze znają, lubią.

  • Dzieci akompaniują, wygrywając na instrumentach rytm.

 

.

Refleksja 

Zapytaj:

  • Jak trzeba uderzać w bębenek, żeby powstał rytm?

 

Adaptacja 

  • Jeśli dziecko nie będzie się sprzeciwiało, chwyć za jego ręce i pomóż grać na instrumencie muzycznym, czy klaskać w dłonie.

  • Wielokrotnie modeluj aktywność dla dzieci, zanim poprosisz je, aby same spróbowały.

  • Daj dziecku taki instrument muzyczny, który najbardziej mu odpowiada.

  • Dziecko klaszcze/tupie/gra na instrumencie tylko w określonych, powtarzających się częściach piosenki.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • wygrywają rytm na różnych instrumentach

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder