28 marca 2024

Moja prawa i lewa strona

Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od siebie

Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od siebie

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • orientować się w najbliższym środowisku;

  • wskazywać i nazywać kierunki w przestrzeni od siebie.

 

Materiały dla każdego dziecka

  • frotka 

  • woreczek z ryżem (lub duży klocek, papierowa kulka)

  • 4 kartki w 4 różnych kolorach 

 

O matematyce

    Badania rozwojowe dotyczące orientacji prawo - lewo wykazały, że dziecko nabywa tę wiedzę w dwóch głównych etapach. W pierwszym etapie wie, że istnieje boczna orientacja na podstawie pionowej symetrii ciała. Czyli gdybyśmy poprowadzili linię pionową przez środek swojego ciała, to otrzymamy dwie jego strony. Każda z tych stron ma swoją nazwę: moja prawa ręka, moje lewe oko. W codziennym życiu prawa strona dla praworęcznych jest ogólnie związana z dominującą stroną ciała. Jednak korelacja między stopniem dominacji ręki i wynikami w odróżnianiu stron prawo-lewo jest raczej niska, nawet nieistotna u dzieci dziewięcioletnich.

    W drugim etapie dziecko przenosi orientację w przestrzeni na zewnątrz, na innych ludzi, na przedmioty. Dziecko rozważa perspektywy, które różnią się od jego własnej. Jest to etap rotacji, w którym odwracalność punktów widzenia odgrywa ważną rolę. Obiekty znajdują się na prawo lub na lewo we względny sposób.

Literatura

  1. D.Elkind: Children's conception of right and left: Piaget replication study IV. "Journal of Genetic Psychology”, 99, 269-276, 1961.

  2. N. Galifret - Granjon: Batterie Piaget-Head (Tests d'orientation droite gauche), w: Manuel pour l'examen psychologique de l’enfant, R. Zazzo (red.), Delachaux et Niestlé. s,. 49-85, Paris 1958.

  3. M. Laurendeau & A. Pinard: Les premières notions spatiales de l’enfant, Delachaux et Niestlé. Neuchâtel, 1968

  4. J.Piaget, Le jugement et le raisonnement chez l’enfant, Delachaux et Niestlé, Neuchâtel 1924.

 

W zadaniu dzieci wyróżniają kierunki od siebie: przede mną, za mną, po mojej prawej/lewej stronie.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci stoją jedno obok drugiego. Każdy z nich ma woreczek (klocek, kulkę z papieru). Na prawych rękach mają frotki (lub na lewych).

  • Stań przed dziećmi, tyłem do nich. Mów co mają robić i razem z nimi wykonuj zadanie.

  • Powiedz:

    • Podrzućcie woreczek wysoko do góry.

    • Połóżcie woreczek na dole, na podłodze.

    • Połóżcie woreczek przed sobą. Połóżcie woreczek z tyłu, za wami.

    • Pomachajcie prawą ręką. Prawa ręka to ta z frotką. Podnieście prawą nogę. Sięgnijcie prawą ręką za prawe ucho.

    • Popatrzcie, kto stoi po waszej prawej stronie. Prawa strona to ta z frotką.

    • Pomachajcie lewą ręką. Na lewej ręce nie macie frotki. Podnieście lewą nogę. Sięgnijcie lewą ręką za lewe ucho.

    • Sprawdźcie, kto stoi po waszej lewej stronie. Lewa strona to ta bez frotki.

    • Połóżcie woreczek przed sobą. Przenieście woreczek tak, żeby leżał po waszej prawej stronie (czyli po stronie z frotką), po lewej stronie (po stronie bez frotki).

  • We wskazywaniu i nazywaniu stron prawa/lewa pomaga zaznaczenie jednej ręki, na przykład prawej, frotką. Ważne, żeby:

    • wszystkie dzieci miały zaznaczoną tą samą stronę;

    • konsekwentnie zaznaczać tą samą stronę i tak długo zaznaczać, jak długo dzieci tego potrzebują;

    • odpowiednio formułować polecenia, na przykład: Skręcamy w prawą stronę, na prawych rękach macie frotki.

 

Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP,  Warszawa 1997, s.20-21.

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko ma kłopoty z wyróżnianiem kierunków od siebie, zaproponuj podobne zadania z różnymi przedmiotami, które umieszcza wokół siebie.
  • Dzieci mają 4 kartki w różnych kolorach. Kładą je tak jak powie dorosły, na przykład czerwoną kartkę przed sobą, a zieloną z tyłu (za sobą), żółtą po lewej ich stronie, a niebieską po prawej. Obracają się. Określają jakiego koloru kartka teraz jest przed nimi, jaka za nimi, jaka po prawej stronie, a jaka po lewej stronie.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • kładą woreczki przed sobą, za sobą, po swojej prawej/lewej stronie.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder