14 marca 2024

Mój rytm i twój rytm

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem własnych rytmów

 

Kluczowe pojęcia: tworzenie rytmów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć rytmy

 

Materiały

  • pudełka z różnymi przedmiotami, z których można układać rytmy: z guzikami, patyczkami, klockami, kamykami, muszelkami, kasztanami, liczmanami itp.

 

 

O matematyce

  Dzieci tworzą rytmy. Obserwuj, jak zabierają się za układanie, na przykład klocków w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli dziecko ułoży coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci układają rytmy z różnych przedmiotów, a potem kontynuują rytmy ułożone przez kolegów/koleżanki.

.

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Na środku stoją pudełka z różnymi przedmiotami, z których można układać rytmy: z guzikami, patyczkami, klockami, kamykami, muszelkami, kasztanami, liczmanami itp.

  • Każde z dzieci układa jaki chce rytm z dostępnych przedmiotów.

  • Podchodź do dzieci, zachęcaj je do tego, by kontynuowały swoje rytmy.

  • Zadawaj pytania typu:

    • Policz patyczki. Jak będziesz dalej układać, to ile dołożysz patyczków?

    • Czego jest więcej w tym rytmie: klocków czy kamyków?

  • Dzieci zamieniają się miejscami i kontynuują rytm zapoczątkowany przez kolegę lub koleżankę.

 

 

Refleksja 

Kiedy dzieci skończą tworzyć, a potem kontynuować rytmy, zapytaj:

 

  • Który rytm najbardziej wam się podobał? Dlaczego ten?

  • Który rytm był łatwy, a który trudny? Dlaczego?

  • Gdybym miała bardzo, ale to bardzo dużo guzików, to czy mogłabym zacząć układać rytm Jasia w naszej sali od jednej ściany do drugiej?Jak długi może być rytm?

 

 

 

 

Adaptacja 

  • Jeżeli dziecko nie radzi sobie z tworzeniem rytmu, usiądź obok niego i ułóż swój rytm, na przykład: guzik z 4 dziurkami, guzik z 2 dziurkami, z 4 dziurkami, z 2 dziurkami, z 4 dziurkami, z 2 dziurkami ... Opisz słowami rytm. Zaproponuj, żeby dziecko teraz ułożyło swój rytm.

  • Promuj współpracę: Dzieci tworzą rytmy w parach. Najpierw muszą porozmawiać o tym, jak będzie wyglądał ich rytm i czego potrzebują do jego przygotowania. Kiedy to ustalą, razem idą po potrzebne rzeczy. A potem wspólnie tworzą rytm.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • tworzą rytm z różnych przedmiotów;

  • kontynuują rytm kolegi/koleżanki.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder