Dla kogo? Dla starszych przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka
Kluczowe pojęcia: wskazywanie kierunków w przestrzeni od drugiego człowieka
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wskazywać i nazywać kierunki od drugiej osoby.
Materiały dla każdego dziecka
duży miś, któremu można wyprostować łapy i nogi
dwie frotki
O matematyce
Egocentryzm dziecka w wieku 5 - 8 lat przejawia się w braku rozróżnienia między tym, co subiektywne, a tym, co obiektywne. Przez to obraz rzeczywistości jest zniekształcony. Gdy dziecko ma zdecydować, czy ufać percepcji, czy rozumowi, to bardziej ufa percepcji. Przejawia się to wtedy, gdy korzysta z operacyjnego rozumowania. Dziecko ma drewniane klocki - 7 zielonych i 3 czerwone. Zapytane, których jest więcej zielonych, czy drewnianych odpowiada, że drewnianych. Dlaczego jest ich więcej, bo widać - łatwiej dziecku dostrzec kolor, niż materiał z jakiego klocki są wykonane. Myślenie przedoperacyjne cechuje się nadmierną centracją, czyli tendencją do koncentrowania się na “tym co widzi” bez równoczesnego uwzględniania innych cech obiektów. Dostrzega cechę podrzędną (czerwone), a nie dostrzega nadrzędnej (drewniane). Zapytane o liczbę obiektów, koncentruje się na ich wielkości, a zapytane o długość przedmiotu koncentruje się na jego kształcie. Stadium myślenia przedoperacyjnego kończy się, gdy dziecko idzie do szkoły (w wieku 6 - 7 lat).
Egocentryzm dziecka szczególnie ujawnia się wtedy, gdy dziecko ma do czynienia z nową dla siebie sytuacją. Wiele konfliktów poznawczych wynika z egocentryzmu. Na przykład dzieci mylą pojęcia wyższy i wyżej. Uważają, że osoba, która stoi wyżej jest wyższa.
Z.Semadeni: Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne, w: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Z.Semadeni (red), Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015, s.133
W zadaniu dzieci wskazują prawą i lewą łapę misia, który stoi na głowie.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Na podstawie: E.Gruszczyk - Kolczyńska, E.Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997, s.22-23.
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wskazuje strony misia, który stoi na głowie.
A website created in the WebWave website builder