28 marca 2024

Mapa skarbów

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty ze wskazywaniem i nazywaniem kierunków na siatce: okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd

Kluczowe pojęcia: wskazywanie i nazywanie kierunków na siatce

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wskazywać i nazywać kierunki na siatce:  okienka na górze, na dole, po prawej/lewej stronie siatki, środek siatki; okienko w prawym dolnym rogu, okienko w lewym górnym rogu itd
  • mierzyć długość za pomocą różnych jednostek miary.

 

Materiały dla każdej pary dzieci

Materiały dla każdego dziecka

 

O matematyce

   Warto, żeby dzieci uczyły się korzystać z prostych siatek, w których wykorzystuje się horyzontalność i pionowość jako osie odniesienia. Stosują pojęcia takie jak: w prawo, na prawo od, w lewo, na lewo od, w górę, nad, w dół, pod i ich połączenia. Te umiejętności w przyszłości pozwolą dzieciom orientować się na planach, mapach i modelach przestrzennych. Przydadzą się do kodowania danych w tabelach i wykresach słupkowych oraz liniowych.

   Trudne jest  dla dziecka lokalizowanie obiektów w dwóch wymiarach, radząc sobie z relacjami między wysokością a szerokością. Na przykład dziecko ma kartkę z narysowaną siatką 5 na 5 okienek. Kładziesz klocek w jednym z okienek siatki. Prosisz, żeby  opisało gdzie leży klocek. Może określić - Tam jest - ale to nie jest precyzyjne określenie. Może powiedzieć - Jest na środku - ale to też nie pomoże w znalezieniu klocka. Dopiero określenie - Z prawego dolnego rogu idź dwa okienka w górę, potem dwa w lewo - da nam pełną informację, gdzie leży klocek. Dzieci w codziennych działaniach angażują się w czynności lokalizacyjne. Na przykład grają w klasy - przeskakują określoną liczbę pól. Czy grają w gry planszowe, w których muszą przesunąć pionek określoną liczbę pól. Wykorzystuj różne sytuacje, do rozwijania o dzieci umiejętności lokalizowania.

W zadaniu dzieci szukają na siatce Dużego Drzewa, pod którym schowany jest skarb

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Cała grupa siedzi przy stolikach. Powiedz, że każde z nich zaznaczy na mapie, jak dojść do skarbu, Na mapie narysowany jest tylko zamek. Skarb schowany jest pod Dużym Drzewem. Ale gdzie jest to drzewo?
  • Zaczynamy od pola z zamkiem - dziecko kładzie na nim kamyk. Mów, w którą stronę trzeba iść, żeby dojść do drzewa. Dziecko słucha i na właściwym polu kładzie kamyk. Na przykład możesz powiedzieć: krok do przodu, krok do przodu, krok w prawo, krok w prawo itd. Na ostatnim polu - rysuje drzewo.
  • Zdejmuje kamyki i rysuje każdą część trasy, łącząc zamek z drzewem.
  • Możesz zapytać:
    • Jak długa jest droga od zamku do drzewa? (trzeba policzyć okienka, przez którą biegnie droga)
    • Znajdź inna drogę od zamku do drzewa. Która z nich jest krótsza?

 

Adaptacja 
  • Zamiast określać krok po kroku, połącz je w większe „kawałki“. Na przykład: 4 kroki do przodu, 2 kroki w prawoitd.
  • Dzieci działają w parach. Siedzą tak, żeby nie widzieć swoich map (tyłem do siebie, za przegrodą). Na swoich mapach mają zaznaczone pole z zamkiem i pole z drzewem. Jedno z dzieci wymyśla drogę, głośno ją opisuje, a drugie z dzieci próbuje odtworzyć. Możesz skomplikować zadanie i zaznaczyć w okienkach 1 - 2 przeszkody, które należy ominąć.
  • Dziecko rysuje na polach strzałki w odpowiednich kierunkach.
  • Usiądź obok dziecka. Załóżcie na prawe (lub lewe) ręce frotki. Mówi w którym kierunku trzeba poruszać się po siatce. W razie potrzeby pomagaj, na przykład: Musisz iść w prawo. Pamiętasz, że na prawej ręce masz frotkę?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • kładą kamyki na polach siatki i opisują słowami ich położenie;
  • słuchają opisu położenia kamyków na siatce i umieszczają kamyki w odpowiednich miejscach;
  • mierzą długość drogi, licząc okienka przez które ona przechodzi.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder