28 marca 2024

Mapa placu zabaw

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z map

Kluczowe pojęcia: korzystanie z bardziej złożonych map

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • korzystać z mapy obrazkowej

 

Materiały dla grupy

  • duży prostokątny arkusz papieru (może być odwrócona plansza do gry)
  • obrazki przedstawiające elementy placu zabaw, na przykład: karuzelę, huśtawki, huśtawki „koniki“. ławkę, piaskownicę, zjeżdżalnię
  • figurka samolotu oraz figurka dziecka
  • frotki (po jednej dla dziecka)

 

O matematyce

    Dzieci mogą tworzyć proste mapy z pomocą obrazków. Na arkuszu papieru, który ma być mapą placu zabaw, w odpowiednich miejscach kładą obrazki piaskownicy, huśtawki i zjeżdżalni. Wraz ze zdobywanymi doświadczeniami proste mapy obrazkowe stają się bardziej symboliczne. Dziecko uwzględnia odpowiedzi na cztery pytania: kierunek (którędy?), odległość (jak daleko?), lokalizacja (gdzie?) i identyfikacja (jakie obiekty?). Aby odpowiedzieć na te pytania, musi rozwinąć wiele umiejętności. Uczy się radzić sobie z mapowymi procesami abstrakcji, generalizacji i symbolizacji. Niektóre symbole map są ikonami, jak np. samolot oznacza lotnisko, a inne są bardziej abstrakcyjne, jak np. kropka na oznaczenie miejscowości. Dzieci najpierw budują modele przestrzeni z przedmiotów, potem korzystają z obrazków przedstawiających rozmieszczenie obiektów, a następnie używają map, które są miniaturowe i używają abstrakcyjnych symboli. Dorośli muszą pomagać dzieciom łączyć obiekty świata rzeczywistego z reprezentacyjnymi znaczeniami symboli map.

W zadaniu dzieci słuchają słownego opisu rozmieszczenia obiektów na placu zabaw. Następnie umieszczają je w odpowiednich miejscach na schemacie, patrząc na teren „z lotu ptaka“. Wyróżniają kierunki w przestrzeni od drugiej osoby, która umieszczona jest najpierw przodem, a potem tyłem względem dzieci.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Usiądź z grupką dzieci na dywanie. Usiądźcie obok siebie (po jednej stronie planszy).
  • Na dywanie połóż duży prostokąt z papieru. Powiedz dzieciom, że to jest plac zabaw.
  • Obok połóż mniejsze obrazki przedstawiające charakterystyczne punkty na placu zabaw, na przykład: karuzelę, huśtawki, huśtawki „koniki“. ławkę, piaskownicę, zjeżdżalnię.
  • Powiedz dzieciom, że przelecą nad placem zabaw samolotem. Unieś nad kartką figurkę samolotu. Będziecie patrzeć na plac zabaw z góry.
  • Opisz, co zobaczycie jak będziecie patrzeć z góry na plac zabaw, na przykład tak: Huśtawka znajduje się w prawym dolnym rogu. „Koniki“ w lewym dolnym rogu. W prawym górnym rogu znajduje się ławka. W lewym górnym rogu znajduje się zjeżdżalnia, a pośrodku stoi karuzela. Piaskownica jest pośrodku górnej krawędzi.
  • Opisując widok z góry na plac zabaw, zatrzymuj się na chwilę po każdym punkcie orientacyjnym, aby dać dzieciom czas na przyswojenie informacji. Możesz też powtórzyć opis.
  • Zapytaj dzieci:
    • Gdzie jest huśtawka? A gdzie „koniki“
    • Gdzie jest zjeżdżalnia, a gdzie ławka?
    • Gdzie jest karuzela, a gdzie jest piaskownica?

 

  • Pokaż dzieciom figurkę dziecka. Powiedz na przykład tak: To jest Kasia. Ona przyszła na plac zabaw (postaw figurkę tyłem do dzieci, przy dolnej krawędzi kartki). Co Kasia widzi po swojej prawej stronie? A co po lewej? Kasia idzie prosto, przed siebie. Gdzie dojdzie? (postaw figurkę na obrazku karuzeli). Co jest przed Kasia? Kasia idzie prosto. (postaw figurkę na obrazku piaskownicy). Co teraz jest po Kasi lewej stronie, a co po prawej?
  • Obróć figurkę tak, żeby znajdowała się przodem do dzieci. Zapytaj:
    • Co teraz jest po prawej, a co po lewej stronie Kasi? A co przed Kasią?
    • Kasia idzie do prosto przed siebie. Dochodzi do zjeżdżalni. W którą stronę ma teraz iść, żeby dojść do huśtawki?

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Czy łatwiej jest wam wyobrazić sobie plac zabaw, kiedy patrzycie na niego „z lotu ptaka“, czy z punktu widzenia osoby, która po nim chodzi. Dlaczego?

 

Adaptacja 

  • Zastanów się, czy lepiej wykonywać zadanie z dziećmi przy stole czy na podłodze, gdzie będzie im wygodniej.
  • Pomocne może być założenie dzieciom na prawe lub lewe ręce frotek.
  • Dzieci opisują drogę Kasi z jednego punktu do innego, na przykład Kasia stoi przy ławce. Idzie prosto do huśtawki. Potem skręca w prawo. Idzie prosto i dochodzi do „koników“. Dziecko może manipulować figurkę dziewczynki.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają położenie obiektów na podstawie słownego opisu.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder