Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z prostych map
Kluczowe pojęcia: korzystanie z prostych map
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
Materiały dla grupy dzieci
- arkusz papieru
- frotki
- figurka człowieka
- figurki obiektów z placu zabaw, na przykład huśtawki, karuzeli, ławki
Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.
W zadaniu dzieci tworzą makietę placu zabaw.
Praca nad zadaniem forma: mała grupa
- Usiądź z mała grupą dzieci tak, żeby wszyscy znajdowali się po tej samej stronie. Załóżcie na prawe (lewe) ręce frotki.
- Przed dziećmi połóż duży arkusz papieru. Wskaż na niego i powiedz, że zrobicie makietę waszego placu zabaw. Zapytaj, czy ktoś wie co to jest makieta. Wyjaśnij w razie potrzeby.
- Postaw tyłem do dzieci figurkę dziecka i określ w jakim miejscu stoi na placu zabaw (na przykład przy furtce, podawaj miejsca bardzo dobrze znane dzieciom).
- Pokaż figurki różnych obiektów, które rzeczywiście są na placu zabaw, na przykład huśtawkę, karuzelę, czy ławkę.
- Zapytaj dzieci, gdzie masz postawić huśtawkę. Przypomnij gdzie stoi figurka dziecka. Zapytaj, dlaczego uważają, że to jest to miejsce, w którym powinnaś postawić huśtawkę. Używaj słownictwa przestrzennego: przed, za, obok. Możesz też używać trudniejszych określeń: po prawej/lewej stronie. W tym przypadku odwołaj się do frotek, jakie dzieci mają założone, na przykład na prawe ręce.
- W podobny sposób umieść na makiecie pozostałe obiekty.
- Określ, że dziecko chce dojść do huśtawki. Którędy ma iść? Co będzie mijało po drodze? Dzieci najpierw określają słownie, a następnie poruszają figurką.
- Zróbcie makietę swojej sali. Skorzystajcie z klocków lub mebelek do zabawy.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- z pomocą dorosłego przygotowują makietę znanego sobie placu zabaw.