28 marca 2024

Makieta placu zabaw

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z korzystaniem z prostych map

Kluczowe pojęcia: korzystanie z prostych map

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • przygotowywać makietę

 

Materiały dla grupy dzieci

  • arkusz papieru
  • frotki
  • figurka człowieka
  • figurki obiektów z placu zabaw, na przykład huśtawki, karuzeli, ławki

 

O matematyce

    Czasami już przedszkolaki sprawnie posługują się prostymi mapami. Potrafią z mapą zlokalizować ukryty w piaskownicy przedmiot. Aby odnieść sukces w tego typu zadaniach, muszą rozpoznać zgodność między mapą a rzeczywistą przestrzenią o podobnym kształcie, skalować odległość oraz wykonać mentalny obrót mapy względem rzeczywistej przestrzeni. Dzieci lepiej radzą sobie, gdy mapy są zorientowane względem przestrzeni, a obrót mentalny jest ograniczony do płaszczyzny pionowej.

    W zadaniu dzieci tworzą makietę placu zabaw.

 

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Usiądź z mała grupą dzieci tak, żeby wszyscy znajdowali się po tej samej stronie. Załóżcie na prawe (lewe) ręce frotki.
  • Przed dziećmi połóż duży arkusz papieru. Wskaż na niego i powiedz, że zrobicie makietę waszego placu zabaw. Zapytaj, czy ktoś wie co to jest makieta. Wyjaśnij w razie potrzeby.
  • Postaw tyłem do dzieci figurkę dziecka i określ w jakim miejscu stoi na placu zabaw (na przykład przy furtce, podawaj miejsca bardzo dobrze znane dzieciom).
  • Pokaż figurki różnych obiektów, które rzeczywiście są na placu zabaw, na przykład huśtawkę, karuzelę, czy ławkę.
  • Zapytaj dzieci, gdzie masz postawić huśtawkę. Przypomnij gdzie stoi figurka dziecka. Zapytaj, dlaczego uważają, że to jest to miejsce, w którym powinnaś postawić huśtawkę. Używaj słownictwa przestrzennego: przed, za, obok. Możesz też używać trudniejszych określeń: po prawej/lewej stronie. W tym przypadku odwołaj się do frotek, jakie dzieci mają założone, na przykład na prawe ręce.
  • W podobny sposób umieść na makiecie pozostałe obiekty.
  • Określ, że dziecko chce dojść do huśtawki. Którędy ma iść? Co będzie mijało po drodze? Dzieci najpierw określają słownie, a następnie poruszają  figurką.

 

Adaptacja 
  • Zróbcie makietę swojej sali. Skorzystajcie z klocków lub mebelek do zabawy.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • z pomocą dorosłego przygotowują makietę znanego sobie placu zabaw.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder