28 marca 2024

Liczenie w marszu

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty z wymienianiem liczebników w odpowiedniej kolejności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: kolejność liczebników

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • głośno liczyć, wykonując różne ruchy

 

Materiały dla dziecka

  • nie są potrzebne 

 

O matematyce

    Liczebniki za każdym razem muszą być wypowiadane w tej samej kolejności (zasada stałego porządku). Jest jeden, potem dwa, następnie trzy itd. Kolejność liczebników jest umowna, dlatego tej sekwencji trzeba nauczyć się na pamięć. Na początku dzieci zapamiętują liczebniki do około 10. Jednak nauka liczenia nie ogranicza się tylko do zapamiętania słów. Dziecko zaczyna zauważać pewne zasady tworzenia nazw liczb. Te zasady będzie poznawało dalej w szkole, na przykład: dwadzieścia trzy, bo mamy dwadzieścia i jeszcze trzy. Uczą się, że dziesięć jest podstawą do tworzenia nazw większych liczb. Szczególnie trudne w języku polskim są zasady tworzenia nazw liczb drugiej dziesiątki. Są one bowiem inne niż liczb od 20. Nie mówimy dziesięć jeden (jak dwadzieścia jeden), tylko jedenaście. Piętnaście powinno być dziesięć pięć (jak czterdzieści pięć). W językach wschodnioazjatyckich nie ma takich zawiłości z liczebnikami drugiej dziesiątki.

    W języku polskim struktura oparta na dziesięciu zaczyna się od liczebników trzeciej dziesiątki. Nazwa każdej dziesiątki nawiązuje do nazw liczebników pierwszej dziesiątki. Mamy trzy i trzydzieści, siedem i siedemdziesiąt, czy dziewięć i dziewięćdziesiąt. Do części związanej z dziesiątkami dodajemy jedności - od 1 do 9. Na przykład: czterdzieści i trzy, czyli czterdzieści trzy. Dlatego tak ważne jest zautomatyzowanie liczenia do 10, a potem uczenie się wzorca tworzenia kolejnych nazw liczebników.

Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady stałego porządku:

  • wyliczanki, wiersze, piosenki, rymowanki, opowiadania z liczbami (wybieraj takie, w których liczba występuje w aspekcie kardynalnym);

  • głośne wspólne, rytmiczne liczenie i wskazywanie obiektów;

  • wskazywanie liczonych obiektów dużym ruchem, który angażuje całe ramię lub mniejszym, ale zawsze w regularnym rytmie z każdym wypowiadanym liczebnikiem;

  • inne ruchy w czasie liczenia: marsz, klaskanie, tupanie

 

    W zadaniu dzieci liczą przy wykonywaniu różnych rytmicznych czynności.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zademonstruj dzieciom ruchy, które będziecie wykonywać podczas liczenia. Wymyśl takie ruchy, żeby podkreślić ostatni wypowiedziany liczebnik, na przykład: krok do przodu, krok do przodu, krok do przodu, krok do przodu, przysiad. Licząc: Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!
  • Poproś dzieci, aby przyłączyły się do ciebie. Powtórzcie sekwencję kilka razy. Potem możecie zmienić schemat ruchów.
  • Możesz zaproponować dzieciom:
    • Tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie. Licząc: Jeden, dwa, trzy!
    • Prawa ręka do góry, lewa ręka do góry, prawa ręka do góry, lewa ręka do góry, podskok! Licząc: Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!
    • Krok do przodu, krok do tyłu, krok do przodu, krok do tyłu, obrót. Licząc: Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!
    • Klaśnięcie, klaśnięcie, klaśnięcie, klaśnięcie, klaśnięcie, klaśnięcie, uderzenie o stół. Licząc: Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem!

 

Modyfikacje 

  • Jedno z dzieci proponuje schemat ruchów, a pozostałe naśladują.
  • Ustal do ilu będziecie liczyć. Weź pod uwagę możliwości najsłabszego dziecka w grupie. Możesz wyjść nieco ponad zakres dostępny dzieciom.
  • Liczbę powtórek w liczeniu dostosuj do potrzeb dzieci najsłabszych. Na przykład, jeśli w grupie jest kilkoro dzieci, które radzą sobie z liczeniem w zakresie 5, a reszta potrafi liczyć już dalej, zaproponuj wszystkim dzieciom liczenie do 5. Wtedy nie wyróżnisz najsłabsze dzieci, a wszystkim dasz okazję do dobrej zabawy, która oprócz liczenia rozwija też inne umiejętności, na przykład koordynację ruchową.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • znają kolejność liczebników;
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder