Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z przyjmowaniem różnych punktów widzenia
Kluczowe pojęcia: przyjmowanie różnych punktów widzenia
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
- przyjmować różne punkty widzenia
- orientować się w schemacie własnego ciała
- tworzyć kolekcje
- liczyć
Materiały dla całej grupy
- frotki
- dużo różnych rękawiczek
- 2 pudełka
O matematyce
Dzieci uczą się koordynować różne perspektywy, z których można obserwować przestrzenną rzeczywistość. Odkrywają, że patrząc na ten sam obiekt z różnych stron można widzieć zupełnie coś innego. Rozwijają zdolność wyobrażenia sobie sytuacji i położenia obiektów w przestrzeni z kilku punktów odniesienia. Przewidują efekty działań na rzeczywistych obiektach - czyli co się zadzieje, jak przedmiot zostanie przesunięty, obrócony. To podstawowe umiejętności do poznawania w dalszych latach szkolnej nauki perspektywy, prostopadłości, równoległości, kąta obrotu, symetrii itp.
W zadaniu dzieci oceniają, czy rękawiczka jest na prawą, czy na lewą rękę. Uczą się przyjmowania punktu widzenia innej osoby: to samo może inaczej wyglądać z różnych stron; w określeniu stron pomaga właściwe ustawienie się w stosunku do osoby czy przedmiotu (rękawiczki), kiedy to przód i tył obiektu pokrywa się z przodem i tyłem dziecka. Trudniejsze jest dokonanie takiego obrotu tylko w myśli.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
- Dzieci siedzą w kręgu. Na prawych (lub lewych) rękach mają frotki.
- Rozłóż na dywanie dużo rękawiczek. Rękawiczki leżą nieuporządkowane, w różnych kierunkach. Postaw też dwa pudełka. Na jednym pudełku przyczep frotkę.
- Wskaż na rękawiczki i powiedz, że jest w nich bałagan. Trzeba je uporządkować. Dzieci do jednego pudełka włożą rękawiczki na lewe ręce, a do drugiego na prawe. Rękawiczki na prawą rękę włożą do pudełka z frotką - na prawych rękach dzieci też mają frotki (lub rękawiczki na lewą rękę włożą do pudełka z frotką). A na lewą rękę do pudełka bez frotki (dzieci na lewych rękach nie mają frotki).
- Na początku dzieci nie chodzą, siedzą i tylko patrzą na rękawiczki. Starają się ocenić, które są na lewą, a które na prawą rękę.
- Potem mogą chodzić, oglądać rękawiczki z różnych stron, przymierzać je.
- Liczą, ile jest rękawiczek na prawą rękę, a ile na lewą. Czy jest ich po tyle samo?
- Dobierają rękawiczki w pary. Zapytaj: Ile jest par rękawiczek?
- W podobny sposób dzieci porządkują buty, kapcie - segregują na buty na prawą i na lewą nogę.
- Jeżeli dziecko nie wie, czy to rękawiczka na prawą, czy na lewą rękę, to zaproponuj, żeby przymierzyło ją. Jeżeli pasuje na rękę z frotką, to znaczy, że jest na prawą rękę (lub na lewą rękę). Jeżeli na rękę bez frotki, to na lewą rękę.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
- określają, czy rękawiczki są na prawą czy lewą rękę, kiedy widzą je w różnych ułożeniach;
- tworzą kolekcje rękawiczek;
- liczą i określają, ile jest rękawiczek;
- porównują i określają, których rękawiczek jest więcej/mniej - na prawą czy na lewą rękę.