28 marca 2024

Kolory ścianek pudełka

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z przyjmowaniem różnych punktów widzenia

Kluczowe pojęcia: przyjmowanie różnych punktów widzenia

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • przyjmować różne punkty widzenia

 

Materiały dla grupy

  • duży karton, którego każda ściana ma inny kolor

 

O matematyce

     Dziecko stoi przed lustrem i podnosi prawą rękę. Widzi, że "jego odbicie w lustrze” też podnosi rękę i ta ręka znajduje się naprzeciwko tej, która jest podniesiona. Kiedy ktoś teraz stanie przed dzieckiem, nie musi ono jeszcze potrafić przenieść schematu własnego ciała tak samo, jak stosowało to do obrazu w lustrze. Musi zrozumieć, że orientacja obrazu samego siebie w lustrze jest identyczna z tym, kiedy osoba stoi naprzeciwko niego. Takie myślenie przychodzi wraz z rozwojem poznawczym, jak również przejściem od egocentryzmu do decentracji.

    M. Przetacznikowa uważała, że ważnym czynnikiem rozwoju orientacji przestrzennej jest obiektywizacja stosunków przestrzennych przez dzieci. Początkowo układem odniesienia dla określenia położenia przedmiotu w przestrzeni jest samo dziecko. Z czasem  potrafi ono określić stosunek między przedmiotami na podstawie położenia ich względem siebie. Wzrost obiektywizacji zależy od doświadczeń motorycznych (dziecko coraz sprawniej porusza się w przestrzeni), doświadczeń sensorycznych (lepiej radzi sobie ze spostrzeganiem wzrokowym, słuchowym i dotykowym) oraz od jego rozwoju intelektualnego. Dziecko uczy się rozumieć jak ten sam układ przedmiotów lub ruch (skręt w lewo) wygląda z punktu widzenia innej osoby. Wymaga to operacyjnego myślenia, przewidywania, co w relacji lewa - prawa zmieni się po przemieszczeniu lub po obrocie obserwowanego przedmiotu, a także po zmianie położenia obserwującej ten przedmiot osoby. Stwierdzenie, że B znajduje się na prawo od A, nie jest obiektywną własnością przestrzeni, lecz zależy z której strony na ten układ patrzymy. Nie zawsze B będzie na prawo od A.

  • M.Przetacznikowa: Rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym w: Materiały do nauczania psychologii, L.Wołoszynowa (red), Seria II, tom III, Warszawa 1968, s.70

  • Z.Semadeni: Matematyka w edukacji początkowej - podejście konstruktywistyczne, w: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Z.Semadeni (red), Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015, s.136.

 

    W zadaniu dzieci określają, jakiego koloru są ściany pudełka.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Usiądźcie w kręgu (w ciasnym kręgu).
  • Pośrodku postaw duży karton, którego każda ściana ma inny kolor.
  • Dzieci dokładnie oglądają karton ze wszystkich stron i nazywają kolory każdej ściany.
  • Karton stoi, a dzieci siedzą wokół. Każdy widzi karton z nieco innej strony, dla każdego wygląda on nieco inaczej.
  • Dzieci po kolei mówią, jakiego koloru ścianę widzą.
  • Oglądają pudełko z różnych stron, starają się zapamiętać jakiego koloru jest każda ze ścian.
  • Zapytaj poszczególne dzieci o kolor ścian, których nie widać z miejsca z którego patrzą.
  • Zapytaj dzieci, jaki kolor ściany widzi jego koleżanka/kolega, który/która siedzi w innym miejscu, na przykład po przeciwnej stronie kręgu.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • spostrzegają, że każdy widzi trochę inaczej pudełko, w zależności od tego, z której strony na niego patrzy.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder