Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, odtwarzaniem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z przedmiotów
Kluczowe pojęcia: odwzorowywanie (kopiowanie) rytmów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
-
dostrzegać rytm ułożony z przedmiotów;
-
odtwarzać rytm ułożony przez dorosłego;
-
przyłączać się do słownego opisywania wzoru
Materiały
-
plastelina w różnych kolorach (dla każdego dziecka)
-
patyki od szaszłyków (3 na dziecko)
-
koraliki w różnych kolorach (dla każdego dziecka)
O matematyce
Z różnego rodzaju doświadczeń z rytmami najłatwiejsze dla dziecka jest ich odwzorowywanie. Dziecko układa taki sam rytm z przedmiotów, jaki ułożył ktoś inny. Wystarczy, że patrzy na sposób ułożenia przedmiotów i ten układ skopiuje. Pamiętaj, żeby przeznaczony do skopiowania wzór ułożyć co najmniej z 3 ogniw.
W zadaniu dzieci nakładają koraliki na patyk według podanego wzoru.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
- Dzieci siedzą przy stolikach. Każde z nich ma kawałek plasteliny, w którym umieszczone są 3 patyki od szaszłyków.
- Na jeden z nich nałożone są koraliki, na przykład: zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony. Każde dziecko może mieć inny układ koralików.
- Dzieci na pozostałe dwa patyczki nakładają tak samo koraliki, jak jest to zrobione na pierwszym patyczku.
- Opisują kolory koralików - od dołu do góry patyczka.
.
Refleksja
- Zrób wystawę prac dzieci.Wskazuj drzewka i razem opisujcie słowami pokazane na nich wzory.
Adaptacja
- Możesz indywidualizować zadanie poprzez dobranie odpowiedniego poziomu trudności ogniwa rytmu
- .Dziecko może mieć kłopoty z nakładaniem koralików na patyk. Patyk trzeba przytrzymać jedną ręką, a drugą nakładać na niego niewielkie koraliki. Jeżeli widzisz, że jest to barierą dla dziecka, to zaproponuj inne zadanie, na przykład:
- zbuduj wieżę z klocków typu Lego (zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony.). Dziecko buduje taką samą wieżę;
- zbuduj płot z klocków w różnych kolorach, dziecko buduje taki sam płot;
- ustaw kręgle w różnych kolorach, jeden obok drugiego, a dziecko ustawia kręgle tak samo.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
-
odwzorowują ułożony z koralików wzór.
.