02 marca 2024

Kolorowe drzewa

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z dostrzeganiem, odtwarzaniem, kontynuowaniem rytmów ułożonych z przedmiotów

 

Kluczowe pojęcia: odwzorowywanie (kopiowanie) rytmów

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • dostrzegać rytm ułożony z przedmiotów;

  • odtwarzać rytm ułożony przez dorosłego;

  • przyłączać się do słownego opisywania wzoru

 

Materiały

  • plastelina w różnych kolorach (dla każdego dziecka)

  • patyki od szaszłyków (3 na dziecko)

  • koraliki w różnych kolorach (dla każdego dziecka)

 

O matematyce

    Z różnego rodzaju doświadczeń z rytmami najłatwiejsze dla dziecka jest ich odwzorowywanie. Dziecko układa taki sam rytm z przedmiotów, jaki ułożył ktoś inny. Wystarczy, że patrzy na sposób ułożenia przedmiotów i ten układ skopiuje. Pamiętaj, żeby przeznaczony do skopiowania wzór ułożyć co najmniej z 3 ogniw.

     W zadaniu dzieci nakładają koraliki na patyk według podanego wzoru.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach. Każde z nich ma kawałek plasteliny, w którym umieszczone są 3 patyki od szaszłyków.
  • Na jeden z nich nałożone są koraliki, na przykład: zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony. Każde dziecko może mieć inny układ koralików.
  • Dzieci na pozostałe dwa patyczki nakładają tak samo koraliki, jak jest to zrobione na pierwszym patyczku.
  • Opisują kolory koralików - od dołu do góry patyczka.

.

Refleksja 

  • Zrób wystawę prac dzieci.Wskazuj drzewka i razem opisujcie słowami pokazane na nich wzory.

 

Adaptacja 

  • Możesz indywidualizować zadanie poprzez dobranie odpowiedniego poziomu trudności ogniwa rytmu
  • .Dziecko może mieć kłopoty z nakładaniem koralików na patyk. Patyk trzeba przytrzymać jedną ręką, a drugą nakładać na niego niewielkie koraliki. Jeżeli widzisz, że jest to barierą dla dziecka, to zaproponuj inne zadanie, na przykład:
    • zbuduj wieżę z klocków typu Lego (zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony.). Dziecko buduje taką samą wieżę;
    • zbuduj płot z klocków w różnych kolorach, dziecko buduje taki sam płot;
    • ustaw kręgle w różnych kolorach, jeden obok drugiego, a dziecko ustawia kręgle tak samo.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • odwzorowują ułożony z koralików wzór.

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder