28 marca 2024

Kodujemy cechy klocków

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów; z tworzeniem kolekcji według jednej lub dwóch cech

Kluczowe pojęcia: kodowanie cech obiektów, kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;

  • klasyfikować obiekty według podanej cechy lub dwóch podanych cech.

 

Materiały

  • klocki o różnym kształcie, kolorze i wielkości

 

O matematyce

     W zadaniach na klasyfikowanie można wprowadzać różne symbole. To świetna okazja, żeby dzieci uczyły się posługiwać nimi. Jednym z aspektów liczby naturalnej jest aspekt symboliczny. Liczby zapisujemy cyframi. Cyfra to trudny symbol, gdyż swoim kształtem w żadnym stopniu nie odnosi się do tego, co koduje.

    Zrozumienie symbolu wymaga przejścia pewnej drogi. Najpierw dziecko posługuje się symbolem, który wprost odnosi się do tego, co koduje. Na przykład zielona plama na kartoniku wprost odnosi się do cechy „zielone przedmioty“. Ten etap pozwala zrozumieć, czym jest symbol, jednocześnie nie wymaga zapamiętania wielu informacji. Stopniowo dziecko poznaje coraz bardziej abstrakcyjne symbole. Na przykład, mała strzała koduje cechę „małe przedmioty“, a duża strzałka „duże przedmioty“. Przekreślone koło oznacza „obiekty, które nie są okrągłe“. W odczytaniu tego symbolu trzeba złożyć kilka informacji: jakie to jest (okrągłe) i zaprzeczenie cechy (nieokrągłe). To pozwala zrozumieć istotę symbolu, bez czego nie będzie możliwe korzystanie z tak abstrakcyjnego symbolu jakim są cyfry.

 

   W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech klocków.

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Pokaż grupce dzieci klocki w różnych kolorach, kształcie, różnej wielkości.

  • Umów się z dziećmi jak będziecie kodować różne cechy. Zacznij od koloru. Pokaż symbol, który oznacza kolor zielony. Dzieci wyjmują wszystkie zielone klocki. Pokaż symbole, które oznaczają inne kolory klocków.

  • Pokaż symbol, który oznacza kształt – koła ○. Dzieci wyjmują wszystkie klocki w kształcie koła. Pokaż symbole, które oznaczają inne kształty klocków.

  • Pokaż symbol, który oznacza wielkość – duży ↑. Dzieci wyjmują wszystkie duże klocki. Pokaż symbol, które oznacza - mały klocek.

  • Potem zestawiaj cechy, a dzieci wyszukują odpowiednie klocki. Na przykład: czerwone trójkątne klocki, czy małe kwadratowe klocki.

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci, skąd wiedziały jaki mają wybrać klocek

  • Zaproponuj dzieciom różne bardziej kłopotliwe kombinacje cech, na przykład:

    • klocki, które są czerwone i są zielone jednocześnie;

    • klocki, trójkątne i kwadratowe jednocześnie;

    • klocki, które są małe i duże jednocześńie.

  • Porozmawiaj na temat tych zestawów cech.

 

Adaptacja 

  • Kodujcie inne cechy obiektów, na przykład szerokość, ciężar, smak. Dzieci za pomocą kartoników z odpowiednimi symbolami same kodują cechy obiektów.

  • Dzieci posługują się negacjami cech, na przykład: "tylko nie zielone", czy "tylko nie trójkątne". Kiedy dzieci nabiorą wprawy łącz ze sobą kilka cech, w tym negację. Dzieci do pudełka wkładają wszystkie klocki, które są okrągłe i nie niebieskie. Jakie klocki pozostały poza pudełkiem? Oczywiście niebieskie, które nie są okrągłe.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;

  • tworzą kolekcję klocków według podanych cech.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder