Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów
Kluczowe pojęcia: kolekcje; kodowanie cech obiektów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;
klasyfikować obiekty według podanej cechy;
liczyć
Materiały
kartoniki kodujące cechy: kolor, rodzaj zabawek, wielkość
pętle ze sznurka (lub hula - hop)
różne przedmioty z sali przedszkolnej
O matematyce
Przy klasyfikowaniu korzystaj z symboli kodujących cechy obiektów. Na przykład: połóż zielony kartonik i powiedz dzieciom, że tutaj mają położyć wszystkie zielone klocki. Połóż czerwony kartonik i powiedz, że tutaj maja być czerwone klocki. Innym razem połóż kartki - z rysunkiem psa, z rysunkiem kota i z rysunkiem królika. Dzieci, które mieszkają w domy z psem stają obok rysunku psa. Te, które mieszkają z kotem przy rysunku kota, a te u których w domu mieszka królik przy rysunku królika. Przy okazji powstają ciekawe problemy: gdzie mają stanąć dzieci, które mieszkają w domu z psam i kotem, a gdzie dzieci, u których w domu nie ma zwierząt?
Możesz też wprowadzić symbole oznaczające negację. Przekreślony kolor zielony oznacza „wszystkie kolory tylko nie zielony“, a przekreślony rysunek kota - oznacza „nie z kotem“. Im więcej symboli, im więcej negacji, tym zadanie jest trudniejsze.
W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech obiektów.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
Umów się z dziećmi jak będą szyfrować (kodować) różne cechy przedmiotów. Możesz zacząć od koloru. Pokaż symbol, który oznacza kolor żółty . Dzieci przynoszą żółte zabawki. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający kolor żółty. Podobnie postępuj z pozostałymi kolorami. Liczą, ile zabawek jest w każdej pętli.
Pokaż symbol, który oznacza rodzaj zabawki - miś. Dzieci przynoszą teraz różne misie. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający misia. Podobnie wprowadź pozostałe znaki, które kodują inne rodzaje zabawek. Liczą zabawki w każdej kolekcji.
Pokaż symbol, który oznacza wielkość - duży ↑. Dzieci przynoszą różne duże zabawki. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający „duże”. Podobnie wprowadź symbol oznaczający „małe“ Liczą, ile jest małych, a ile dużych zabawek.
Refleksja
Zapytaj dzieci, według jakich innych cech mogłyby porządkować zabawki.\
Adaptacja
Podobnie wprowadź symbole kodujące inne cechy: kształt, grubość, z czego jest coś zrobione, ciężar itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;
klasyfikują zabawki według koloru, rodzaju, czy wielkości;
liczą zabawki w każdej utworzonej kolekcji.
A website created in the WebWave website builder