28 marca 2024

Kod cech

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z posługiwaniem się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów

Kluczowe pojęcia: kolekcje; kodowanie cech obiektów

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • posługiwać się przy klasyfikowaniu symbolami kodującymi cechy obiektów;

  • klasyfikować obiekty według podanej cechy;

  • liczyć

 

Materiały

 

O matematyce

    Przy klasyfikowaniu korzystaj z symboli kodujących cechy obiektów. Na przykład: połóż zielony kartonik i powiedz dzieciom, że tutaj mają położyć wszystkie zielone klocki. Połóż czerwony kartonik i powiedz, że tutaj maja być czerwone klocki. Innym razem połóż kartki - z rysunkiem psa, z rysunkiem kota i z rysunkiem królika. Dzieci, które mieszkają w domy z psem stają obok rysunku psa. Te, które mieszkają z kotem przy rysunku kota, a te u których w domu mieszka królik przy rysunku królika. Przy okazji powstają ciekawe problemy: gdzie mają stanąć dzieci, które mieszkają w domu z psam i kotem, a gdzie dzieci, u których w domu nie ma zwierząt?

    Możesz też wprowadzić symbole oznaczające negację. Przekreślony kolor zielony oznacza „wszystkie kolory tylko nie zielony“, a przekreślony rysunek kota - oznacza „nie z kotem“. Im więcej symboli, im więcej negacji, tym zadanie jest trudniejsze.

 

   W zadaniu dzieci korzystają z symboli do kodowania cech obiektów.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.

  • Umów się z dziećmi jak będą szyfrować (kodować) różne cechy przedmiotów. Możesz zacząć od koloru. Pokaż symbol, który oznacza kolor żółty . Dzieci przynoszą żółte zabawki. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający kolor żółty. Podobnie postępuj z pozostałymi kolorami. Liczą, ile zabawek jest w każdej pętli.

  • Pokaż symbol, który oznacza rodzaj zabawki - miś. Dzieci przynoszą teraz różne misie. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający misia. Podobnie wprowadź pozostałe znaki, które kodują inne rodzaje zabawek. Liczą zabawki w każdej kolekcji.

  • Pokaż symbol, który oznacza wielkość - duży ↑. Dzieci przynoszą różne duże zabawki. Wkładają je wszystkie do pętli, obok której leży znak oznaczający „duże”. Podobnie wprowadź symbol oznaczający „małe“ Liczą, ile jest małych, a ile dużych zabawek.

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci, według jakich innych cech mogłyby porządkować zabawki.\

 

Adaptacja 

  • Podobnie wprowadź symbole kodujące inne cechy: kształt, grubość, z czego jest coś zrobione, ciężar itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • posługują się symbolami, które kodują różne cechy obiektów: kolor, rodzaj, wielkość;

  • klasyfikują zabawki według koloru, rodzaju, czy wielkości;

  • liczą zabawki w każdej utworzonej kolekcji.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder