Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z odwzorowywaniem i kontynuowaniem rytmów w układzie cyklicznym
Kluczowe pojęcia: dostrzegania regularności w układzie cyklicznym; odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów w układzie cyklicznym
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
odwzorowywać rytm w układzie cyklicznym
kontynuować rytm w układzie cyklicznym;
liczyć obiekty
Materiały
pierścień z tektury o średnicy około 20 cm (1 na dziecko)
klocki w różnych kolorach
O matematyce
Proponuj dzieciom różnie ułożone rytmy - poziomo, pionowo, po okręgu. Pokazuj różne rytmy na płaszczyźnie, na przykład na ścianie, na podłodze, na budynkach itp. W tych działaniach bardzo ważne jest stopniowanie trudności. Dzieci mogą kolorować okienka siatki, projektując na przykład mozaikę na podłogę. Najprościej jest kolorować zgodnie z zaproponowaną regularnością, która jest „widoczna gołym okiem“ - tak jak układa się płytki w dwóch kolorach naprzemiennie na podłodze. Trudniej jest kontynuować rytm w kolejnych rzędach, czasem w wyniku powstanie „ładna mozaika“, a czasem nie. Kolejne stopnie trudności to zwiększanie liczby kolorów - ogniwo staje się coraz bardziej złożone.
Celem tego typu działań jest doprowadzenie do tego, żeby dzieci dostrzegły regularność, porządek jaki został wprowadzony i potrafiły go konsekwentnie kontynuować. Kiedy będą kolorowały w taki sposób: najpierw wszystkie czerwone pola, potem wszystkie zielone - to znaczy, że doskonale rozumieją jaka zasada obowiązuje.
W zadaniu dzieci układają rytm z klocków po okręgu.
.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Dzieci siedzą na dywanie. Każde z nich ma duży tekturowy pierścień (lub obręcz) oraz klocki w różnych kolorach.
Usiądź razem z dziećmi. Też będziesz potrzebowała pierścienia i klocków.
Dzieci określają kształt pierścienia - jest okrągły.
Ułóż po okręgu klocki w dwóch kolorach (zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony). Powstaje prosty rytm (ogniwo dwuelementowe).
Razem z dziećmi opisz rytm, wskazując i podając kolory klocków.
Dzieci układają taki sam rytm z klocków.
Opisują rytm słowami.
Zapytaj: Ile jest zielonych klocków? Ile czerwonych?
Refleksja
Podchodź do dzieci i pytaj:
Czy pamiętacie klocek w jakim kolorze położyliście jako pierwszy? A w jakim kolorze jako ostatni?
Czy więcej jest klocków czerwonych czy zielonych?
Wasz rytm składa się z zielonych i czerwonych klocków. Po zielonym klocku położyliście czerwony, a po czerwonym zielony. Ile par klocków, zielony i czerwony. położyliście?
Adaptacja
Układaj po okręgu inne przedmioty w porządku rytmicznym (guziki, patyczki, liczmany). Warto zmieniać przedmioty z których układany jest rytm, tak by zadania stawały się stopniowo coraz trudniejsze.
Jeżeli dziecko ma problem z liczeniem klocków ułożonych po okręgu, to zaznacz jakoś pierwszy liczony klocek (postaw na nim pisakiem kropkę czy przyklej do niego kulkę z plasteliny).
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
odwzorowują rytm z klocków ułożonych po okręgu;
kontynuują rytm z klocków ułożonych po okręgu;
opisują rytm z klocków ułożonych po okręgu;
liczą klocki ułożone po okręgu;
dostrzegają powtarzającą się część (ogniwo) rytmu ułożonego po okręgu
.
A website created in the WebWave website builder