02 marca 2024

Klocki po okręgu

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z odwzorowywaniem i kontynuowaniem rytmów w układzie cyklicznym

 

Kluczowe pojęcia: dostrzegania regularności w układzie cyklicznym; odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów w układzie cyklicznym

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • odwzorowywać rytm w układzie cyklicznym

  • kontynuować rytm w układzie cyklicznym;

  • liczyć obiekty

 

Materiały

  • pierścień z tektury o średnicy około 20 cm (1 na dziecko)

  • klocki w różnych kolorach

 

O matematyce

    Proponuj dzieciom różnie ułożone rytmy - poziomo, pionowo, po okręgu. Pokazuj różne rytmy na płaszczyźnie, na przykład na ścianie, na podłodze, na budynkach itp. W tych działaniach bardzo ważne jest stopniowanie trudności. Dzieci mogą kolorować okienka siatki, projektując na przykład mozaikę na podłogę. Najprościej jest kolorować zgodnie z zaproponowaną regularnością, która jest „widoczna gołym okiem“ - tak jak układa się płytki w dwóch kolorach naprzemiennie na podłodze. Trudniej jest kontynuować rytm w kolejnych rzędach, czasem w wyniku powstanie „ładna mozaika“, a czasem nie. Kolejne stopnie trudności to zwiększanie liczby kolorów - ogniwo staje się coraz bardziej złożone.

    Celem tego typu działań jest doprowadzenie do tego, żeby dzieci dostrzegły regularność, porządek jaki został wprowadzony i potrafiły go konsekwentnie kontynuować. Kiedy będą kolorowały w taki sposób: najpierw wszystkie czerwone pola, potem wszystkie zielone - to znaczy, że doskonale rozumieją jaka zasada obowiązuje.

 

   W zadaniu dzieci układają rytm z klocków po okręgu.

.

 

Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą na dywanie. Każde z nich ma duży tekturowy pierścień (lub obręcz) oraz klocki w różnych kolorach.

  • Usiądź razem z dziećmi. Też będziesz potrzebowała pierścienia i klocków.

  • Dzieci określają kształt pierścienia - jest okrągły.

  • Ułóż po okręgu klocki w dwóch kolorach (zielony - czerwony - zielony - czerwony - zielony - czerwony). Powstaje prosty rytm (ogniwo dwuelementowe).

  • Razem z dziećmi opisz rytm, wskazując i podając kolory klocków.

  • Dzieci układają taki sam rytm z klocków.

  • Opisują rytm słowami.

  • Zapytaj: Ile jest zielonych klocków? Ile czerwonych?

 

Refleksja 

Podchodź do dzieci i pytaj:

 

  • Czy pamiętacie klocek w jakim kolorze położyliście jako pierwszy? A w jakim kolorze jako ostatni?

  • Czy więcej jest klocków czerwonych czy zielonych?

  • Wasz rytm składa się z zielonych i czerwonych klocków. Po zielonym klocku położyliście czerwony, a po czerwonym zielony. Ile par klocków, zielony i czerwony. położyliście?

 

 

 

Adaptacja 

  • Układaj po okręgu inne przedmioty w porządku rytmicznym (guziki, patyczki, liczmany). Warto zmieniać przedmioty z których układany jest rytm, tak by zadania stawały się stopniowo coraz trudniejsze.

  • Jeżeli dziecko ma problem z liczeniem klocków ułożonych po okręgu, to zaznacz jakoś pierwszy liczony klocek (postaw na nim pisakiem kropkę czy przyklej do niego kulkę z plasteliny).

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • odwzorowują rytm z klocków ułożonych po okręgu;

  • kontynuują rytm z klocków ułożonych po okręgu;

  • opisują rytm z klocków ułożonych po okręgu;

  • liczą klocki ułożone po okręgu;

  • dostrzegają powtarzającą się część (ogniwo) rytmu ułożonego po okręgu

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder