28 marca 2024

Klasyfikujemy zwierzęta

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.

Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów

Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;

  • określać część wspólną zbiorów;

  • korzystać z diagramów Venna

 

Materiały

  • figurki różnych zwierząt (lub kartoniki z rysunkami zwierząt)

  • dwie pętle

 

O matematyce

     Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.

    Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.

 

   

W zadaniu dzieci uzupełniają diagramy Venna.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Dzieci siedzą w kręgu.

  • Na środku postaw figurki różnych zwierząt (albo rysunki zwierząt). Dzieci nazywają każde zwierzę.

  • Rozłóż dwie pętle.

  • W jednej pętli dzieci mają umieścić ptaki, a w drugiej zwierzęta, które można spotkać w gospodarstwie wiejskim. A gdzie umieścić figurkę kury, kaczki, czy gęsi - to są ptaki, a też zwierzęta, które spotkamy w gospodarstwie. Posłuchaj pomysłów dzieci na rozwiązanie tego problemu.

  • Połącz pętle, tak aby powstała część wspólna, w której znajdą się figurki ptaków, które można spotkać w gospodarstwie wiejskim.

 

 

Refleksja 

  • Zapytaj dzieci:

    •  

      Jakie cechy zwierząt zadecydowały, że umieściliśmy je w części wspólnej zbiorów (kolekcji)?

       

 

Adaptacja 

  • Zaproponuj dzieciom kilka innych podobnych zadań. Możecie klasyfikować, szukając części wspólnej rośliny, bohaterów bajek, ciastka, muszelki itp.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają cechy, według których mogą klasyfikować zwierzęta;

  • klasyfikują zwierzęta, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;

  • określają zwierzęta, które znajdują się w części wspólnej zbiorów.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder