Dla kogo? Dla dzieci z klasy 2.
Dla dzieci, które mają kłopoty z określaniem części wspólnej dwóch zbiorów
Kluczowe pojęcia: część wspólna zbiorów, diagramy Venna
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
klasyfikować obiekty, uwzględniając dwie cechy;
określać część wspólną zbiorów;
korzystać z diagramów Venna
Materiały
figurki różnych zwierząt (lub kartoniki z rysunkami zwierząt)
dwie pętle
O matematyce
Dziecko tworzy kategorie i podkategorie, na przykład do dużej pętli wkłada obrazki ze zwierzętami, nazywa kolekcję: To są zwierzęta. Następnie w dużej pętli umieszcza mniejszą pętlę, do której wkłada obrazki ze zwierzętami, które potrafią pływać. Nazywa utworzoną podkategorię: To są zwierzęta, które potrafią pływać. Wskazuje obrazki, które nie znalazły się w tej pętli i stwierdza: To są zwierzęta, które nie potrafią pływać.
Sumiennie klasyfikuje według wielu atrybutów, nazywając i wiążąc z sobą atrybuty. Rozumie, że obiekty mogą należeć do więcej niż jednej kolekcji.
W zadaniu dzieci uzupełniają diagramy Venna.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Dzieci siedzą w kręgu.
Na środku postaw figurki różnych zwierząt (albo rysunki zwierząt). Dzieci nazywają każde zwierzę.
Rozłóż dwie pętle.
W jednej pętli dzieci mają umieścić ptaki, a w drugiej zwierzęta, które można spotkać w gospodarstwie wiejskim. A gdzie umieścić figurkę kury, kaczki, czy gęsi - to są ptaki, a też zwierzęta, które spotkamy w gospodarstwie. Posłuchaj pomysłów dzieci na rozwiązanie tego problemu.
Połącz pętle, tak aby powstała część wspólna, w której znajdą się figurki ptaków, które można spotkać w gospodarstwie wiejskim.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jakie cechy zwierząt zadecydowały, że umieściliśmy je w części wspólnej zbiorów (kolekcji)?
Adaptacja
Zaproponuj dzieciom kilka innych podobnych zadań. Możecie klasyfikować, szukając części wspólnej rośliny, bohaterów bajek, ciastka, muszelki itp.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają cechy, według których mogą klasyfikować zwierzęta;
klasyfikują zwierzęta, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;
określają zwierzęta, które znajdują się w części wspólnej zbiorów.
A website created in the WebWave website builder