Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem i definiowaniem obiektów z uwzględnieniem dwóch cech
Kluczowe pojęcia: kolekcje, definiowanie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wymyślać kryteria klasyfikowania;
klasyfikować według wymyślonych przez siebie kryteriów;
określać na podstawie jakich kryteriów poklasyfikowano obiekty.
Materiały
obrazki do klasyfikowania ze zwierzętami
pętle (talerzyki)
O matematyce
Zauważyć też można zmianę rodzajów reprezentacji, z jakich dziecko korzysta podczas klasyfikowania, co jest zgodne z teorią opracowaną przez J.S.Brunera. Najpierw klasyfikuje na poziomie reprezentacji enaktywnej poprzez doświadczenia fizyczne, manipulowanie przedmiotami. Potem dochodzi możliwość reprezentowania na poziomie ikonicznym - dziecko klasyfikuje z pomocą obrazów, które przedstawiają nieobecne obiekty. Wreszcie zaczyna klasyfikować na poziomie symbolicznym, korzystając ze słów i innych symboli. Symbole przywołują na myśl różne pojęcia. Przechodzenie od konkretu do symbolu ulega uogólnieniu.
W zadaniu dzieci porządkują zwierzęta według podanych przez siebie atrybutów.
Praca nad zadaniem forma: pary, cała grupa
Dzieci działają w parach.
Oglądają obrazki ze zwierzętami. Każde zwierzę nazywają. Jeżeli zauważysz, że dzieci nie znają jakiegoś pokazanego na obrazku zwierzęcia, to odłóż ten obrazek na bok.
Zapytaj dzieci: W jaki sposób możecie poklasyfikować te zwierzęta?
Dzieci wymyślają sposób, w jaki posortują zwierzęta. I zgodnie z tym pomysłem sortują zwierzęta.
Każda para pokazuje stworzone przez siebie kolekcje, a pozostałe dzieci określają według jakich cech ich koledzy/koleżanki uporządkowali zwierzęta.
Dzieci nazywają zwierzęta, które należą do utworzonej kolekcji. Na przykład: dzieci utworzyły dwie kolekcje: "zwierzęta, które mieszkają w naszych domach” i “zwierzęta, które mieszkają w lesie”. Wymieniają zwierzęta należące do stworzonych kolekcji: pies, kot, królik; sarna, dzik, jeleń.
Refleksja
Kiedy dzieci posortują zwierzęta, a ich koledzy i koleżanki określą według jakich cech to zrobiły, porozmawiaj z nimi o tym, co się wydarzyło:
Skąd wiedzieliście, czy zwierzę pasuje do grupy, czy nie?
Co zrobiliście, jeśli zwierzę pasowało do więcej niż jednej grupy?
Zwierzęta różnią się od siebie wieloma cechami. A jakie mają wspólne cechy?
Adaptacja
W razie potrzeby podpowiedz parze, według jakich cech mogą poklasyfikować zwierzęta.
Pomóż dzieciom w sytuacjach, kiedy zwierzę pasuje do dwóch utworzonych kolekcji.
Elastycznie dobieraj dzieci w pary, biorąc pod uwagę ich umiejętności w zakresie klasyfikowania. Możesz pogrupować dzieci tak, aby jedne były wzorami rówieśniczymi dla innych lub tak, abyś mogła zmniejszyć lub zwiększyć trudność przedstawionego problemu
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają cechy, według których mogą klasyfikować zwierzęta;
klasyfikują zwierzęta według wymyślonych przez siebie cech;
określają według jakich kryteriów poklasyfikowały zwierzęta koledzy i koleżanki.
A website created in the WebWave website builder