28 marca 2024

Klasyfikujemy zwierzęta

Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.

Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem i definiowaniem obiektów z uwzględnieniem dwóch cech

Kluczowe pojęcia: kolekcje, definiowanie

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • wymyślać kryteria klasyfikowania;

  • klasyfikować według wymyślonych przez siebie kryteriów;

  • określać na podstawie jakich kryteriów poklasyfikowano obiekty.

 

Materiały

  • obrazki do klasyfikowania ze zwierzętami

  • pętle (talerzyki)

 

O matematyce

  Zauważyć też można zmianę rodzajów reprezentacji, z jakich dziecko korzysta podczas klasyfikowania, co jest zgodne z teorią opracowaną przez J.S.Brunera. Najpierw klasyfikuje na poziomie reprezentacji enaktywnej poprzez doświadczenia fizyczne, manipulowanie przedmiotami. Potem dochodzi możliwość reprezentowania na poziomie ikonicznym - dziecko klasyfikuje z pomocą obrazów, które przedstawiają nieobecne obiekty. Wreszcie zaczyna klasyfikować na poziomie symbolicznym, korzystając ze słów i innych symboli. Symbole przywołują na myśl różne pojęcia. Przechodzenie od konkretu do symbolu ulega uogólnieniu.

    W zadaniu dzieci porządkują zwierzęta według podanych przez siebie atrybutów.

 

Praca nad zadaniem       forma: pary, cała grupa

  • Dzieci działają w parach.

  • Oglądają obrazki ze zwierzętami. Każde zwierzę nazywają. Jeżeli zauważysz, że dzieci nie znają jakiegoś pokazanego na obrazku zwierzęcia, to odłóż ten obrazek na bok.

  • Zapytaj dzieci: W jaki sposób możecie poklasyfikować te zwierzęta?

  • Dzieci wymyślają sposób, w jaki posortują zwierzęta. I zgodnie z tym pomysłem sortują zwierzęta.

  • Każda para pokazuje stworzone przez siebie kolekcje, a pozostałe dzieci określają według jakich cech ich koledzy/koleżanki uporządkowali zwierzęta.

  • Dzieci nazywają zwierzęta, które należą do utworzonej kolekcji. Na przykład: dzieci utworzyły dwie kolekcje: "zwierzęta, które mieszkają w naszych domach” i “zwierzęta, które mieszkają w lesie”. Wymieniają zwierzęta należące do stworzonych kolekcji: pies, kot, królik; sarna, dzik, jeleń.

 

Refleksja 

  • Kiedy dzieci posortują zwierzęta, a ich koledzy i koleżanki określą według jakich cech to zrobiły, porozmawiaj z nimi o tym, co się wydarzyło:

    • Skąd wiedzieliście, czy zwierzę pasuje do grupy, czy nie?

    • Co zrobiliście, jeśli zwierzę pasowało do więcej niż jednej grupy?

    • Zwierzęta różnią się od siebie wieloma cechami. A jakie mają wspólne cechy?

 

Adaptacja 

  • W razie potrzeby podpowiedz parze, według jakich cech mogą poklasyfikować zwierzęta.

  • Pomóż dzieciom w sytuacjach, kiedy zwierzę pasuje do dwóch utworzonych kolekcji.

  • Elastycznie dobieraj dzieci w pary, biorąc pod uwagę ich umiejętności w zakresie klasyfikowania. Możesz pogrupować dzieci tak, aby jedne były wzorami rówieśniczymi dla innych lub tak, abyś mogła zmniejszyć lub zwiększyć trudność przedstawionego problemu

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają cechy, według których mogą klasyfikować zwierzęta;

  • klasyfikują zwierzęta według wymyślonych przez siebie cech;

  • określają według jakich kryteriów poklasyfikowały zwierzęta koledzy i koleżanki.

 

 

 

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder