Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem obiektów według różnych cech
Kluczowe pojęcia: klasyfikowanie obiektów według różnych cech
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
porządkować obiekty w kolekcje według różnych jawnych cech;
definiować kolekcje.
Materiały
różne przedmioty, które można klasyfikować według rozmaitych cech (klocki, guziki, kartoniki o różnych kształtach, skrawki materiału)
miseczki w różnych kolorach
małe, duże i średniej wielkości naczynia
nalepki, które kodują cechy
O matematyce
Dzieci uczą się klasyfikować te same obiekty według różnych cech. Segregują klocki na małe i duże. Potem te same klocki porządkują według koloru. A następnie według kształtu. Każdy obiekt należy bowiem do kilku kolekcji, w zależności jaką cechę bierzemy pod uwagę. Duży brązowy miś z kokardą należy do zbiorów: misie; brązowe misie; duże misie; misie z kokardami; misie, które są w naszej sali itp. Trudność zadania wzrasta wraz ze wzrostem liczby cech, które trzeba brać pod uwagę. Łatwiej poklasyfikować klocki według koloru, niż według wielkości i koloru jednocześnie, a jeszcze trudniej według koloru, wielkości i kształtu.
Dzieci z twoją pomocą zapamiętują kryterium sortowania i według niego rozkładają przedmioty. Doświadczają, że istnieją alternatywne podstawy klasyfikacji - te same klocki mogą uporządkować według koloru, kształtu, a potem według wielkości. Muszą przełączać się między regułami/kryteriami - zapomnieć poprzednie i działać według nowego.
W zadaniach na klasyfikowanie korzystać będziecie z wielu różnorodnych obiektów. To szansa na rozwijanie u dzieci umiejętności:
posługiwania się nazwami kolorów (klasyfikujecie kredki);
rozpoznawania i nazywania różnych kształtów (klasyfikujecie kartoniki o różnych kształtach);
nazywania zwierząt, pojazdów, roślin.
W zadaniu dzieci klasyfikują klocki według różnych ich cech.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Daj dziecku (parze dzieci, niewielkiej grupie dzieci) pudełko z różnymi klockami (lub innymi przedmiotami, które można klasyfikować według kilku cech).
Powiedz dzieciom, żeby obejrzały to, co znajduje się w pudełku.
Daj miski w kolorach klocków. Nazwij z dziećmi kolory misek.
Zaproponuj, żeby do niebieskiej miski włożyły niebieskie klocki, do czerwonej miski czerwone klocki, do zielonej - zielone klocki itd. Klocki, które nie pasują do żadnej miski, mają odłożyć na bok.
Kiedy dzieci posortują, nazwij razem z nimi utworzone kolekcje, na przykład: Tu są zielone klocki. Tu są niebieskie klocki. Tu żółte. A tam klocki, które nie są ani zielone, ani niebieskie, ani żółte.
Dzieci z powrotem wrzucają klocki do pudełka. Daj im teraz mały i duży pojemnik. Powiedz, żeby do dużego pojemnika włożyły duże klocki, a do małego - małe. A te, które nie wiedzą, czy są małe, czy duże niech odłożą na bok. Opisz z dziećmi utworzone kolekcje: Tu są małe klocki, a tutaj duże. Tam klocki, które nie są ani duże ani małe.
Możesz zaproponować dzieciom kolejne sortowania klocków, na przykład według kształtu, czy według grubości.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Czy pamiętacie według jakich cech porządkowaliście klocki? Jakie to były cechy?
Pokaż dzieciom klocek. Jaki jest ten klocek?
Znajdźcie klocek, który jest zielony, duży i cienki.
Adaptacja
Policz z dziećmi, ile jest klocków, które włożyły do każdej miseczki. Podsumuj: Są 3 zielone klocki, 1 niebieski i 6 czerwonych. Najwięcej jest czerwonych, a najmniej niebieskich klocków.
Klasyfikuj razem z dzieckiem. Modeluj, podpowiadaj, zadawaj naprowadzające pytania. Na przykład:
Jaki kolor ma ten klocek? ... Czerwony. To do której miseczki go włożymy?
Popatrz na te dwa klocki. Który jest duży, a który mały? ... Duże wkładamy do tej miseczki. A małe do tamtej miseczki.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
klasyfikują te same przedmioty według różnych cech;
z twoją pomocą nazywa utworzone kolekcje
A website created in the WebWave website builder