Dla kogo? Dla dzieci z klasy 1.
Dla dzieci, które mają kłopoty z klasyfikowaniem i definiowaniem obiektów z uwzględnieniem dwóch cech
Kluczowe pojęcia: kolekcje, definiowanie
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
wymyślać kryteria klasyfikowania;
klasyfikować według wymyślonych przez siebie kryteriów;
klasyfikować obiekty według dwóch cech;
określać na podstawie jakich kryteriów poklasyfikowano obiekty.
Materiały
kamyki (garść dla każdej pary)
pojemniki do sortowania (kilka dla pary)
O matematyce
Zauważyć też można zmianę rodzajów reprezentacji, z jakich dziecko korzysta podczas klasyfikowania, co jest zgodne z teorią opracowaną przez J.S.Brunera. Najpierw klasyfikuje na poziomie reprezentacji enaktywnej poprzez doświadczenia fizyczne, manipulowanie przedmiotami. Potem dochodzi możliwość reprezentowania na poziomie ikonicznym - dziecko klasyfikuje z pomocą obrazów, które przedstawiają nieobecne obiekty. Wreszcie zaczyna klasyfikować na poziomie symbolicznym, korzystając ze słów i innych symboli. Symbole przywołują na myśl różne pojęcia. Przechodzenie od konkretu do symbolu ulega uogólnieniu.
W zadaniu dzieci porządkują kamyki według podanych przez siebie atrybutów.
Praca nad zadaniem forma: pary, cała grupa
Pokaż dzieciom kamyki. Zwróć uwagę na to, że są one bardzo różne. Powiedz, że musisz kamyki uporządkować według różnych cech. Co ważne, porządkując chcesz brać pod uwagę dwie cechy kamyków, na przykład osobno położysz małe i czarne kamyki.
Dzieci działają w parach. Każdej parze daj różnorodne kamyki (małe, duże, szorstkie, gładkie, okrągłe, długie, połamane, całe itp.). Daj im czas na przyjrzenie się kamykom.
Dzieci w parach zastanawiają się, w jaki sposób mogą poklasyfikować kamyki przy użyciu dwóch różnych atrybutów. Każdą grupę kamyków umieszczają w innym pojemniku.
Kiedy dzieci skończą klasyfikowanie, pokazują swoim kolegom i koleżankom, jakie kamyki są w pojemnikach. Pozostałe dzieci podają możliwe cechy według których kamyki zostały uporządkowane. Wspólnie nazywają każdą utworzoną kolekcję, na przykład: Tutaj są małe, czarne kamyki.
Refleksja
Kiedy dzieci posortują kamyki, a ich koledzy i koleżanki określą według jakich cech to zrobiły, porozmawiaj z nimi o tym, co się wydarzyło:
Jakie są różnice i podobieństwa w sposobie uporządkowania kamyków?
Jakie cechy kamyków brały dzieci pod uwagę?
Jak decydowały, do którego pojemnika włożą dany kamyk?
Adaptacja
W razie potrzeby podpowiedz parze, według jakich cech mogą poklasyfikować kamyki.
Wykorzystaj wsparcie wizualne, aby pomóc dzieciom w klasyfikowaniu klocków, np. daj im kartkę z zaznaczonymi, podpisanymi cechami kamyków pętlami.
Na początku dzieci mogą klasyfikować kamyki według jednej cechy.
Zmniejsz liczbę kamyków.
Elastycznie dobieraj dzieci w pary, biorąc pod uwagę ich umiejętności w zakresie klasyfikowania. Możesz pogrupować dzieci tak, aby jedne były wzorami rówieśniczymi dla innych lub tak, abyś mogła zmniejszyć lub zwiększyć trudność przedstawionego problemu.
Gdy dzieci skończą zadanie, poproś je o ponowne posortowanie kamyków według innych cech.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
określają cechy, według których mogą klasyfikować kamyki;
klasyfikują kamyki według wymyślonych przez siebie cech;
klasyfikują kamyki, biorąc pod uwagę dwie ich cechy;
określają według jakich kryteriów poklasyfikowały kamyki koledzy i koleżanki.
A website created in the WebWave website builder