Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
tworzyć kolekcji obiektów według różnych jawnych cech;
liczyć;
porównywać liczebności zbiorów
.
Materiały
klocki o różnych kształtach, kolorach, wielkości, grubości (albo guziki o różnych kształtach, wielkości, kolorach i liczbie dziurek)
pętle/pudełka
O matematyce
Warto klasyfikowane obiekty policzyć. Na przykład dzieci klasyfikują klocki według koloru. Ustalają:
Ile jest zielonych klocków? Ile czerwonych? Ile niebieskich?
Ile jest wszystkich klocków razem?
Jakich klocków jest najwięcej/najmniej?
Czy więcej/mniej jest klocków czerwonych czy niebieskich?
W zadaniu dzieci klasyfikują przedmioty według różnych cech. Ustalają, ile jest obiektów w każdej kolekcji
Praca nad zadaniem forma: mała grupa/pary
Dzieci w parach (w grupach 3 - osobowych) siedzą przy osobnych stolikach.
Na każdym stoliku są inne przedmioty, takie które można sortować w oparciu o rozmaite cechy: klocki, guziki, stare klucze, zabawki, skrawki materiału itp.
Zaproponuj, żeby posortowały tak jak chcą. Mogą wkładać do pętli, pudełek.
Dzieci liczą, ile mają przedmiotów w każdej kolekcji, Czego mają mniej/najmniej czy więcej/najwięcej. Na przykład klasyfikują misie na te z kokardką i bez kokardki. Liczą, ile mają misiów z kokardką, a ile bez kokardki. Których więcej/mniej?
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jak sądzicie, kto z was ma kolekcję z najmniejszą liczbą przedmiotów? A z największą liczbą?
Jak inaczej możecie poklasyfikować klucze/misie/klocki?
Adaptacja
Dzieci kodują liczbę obiektów danej kolekcji. Nie muszą wpisywać cyfr. Mogą korzystać z kartoników z kropkami.
Działaj w parze z dzieckiem, które ma kłopoty z wykonaniem zadania. Wspieraj, podpowiadaj, zadawaj naprowadzające pytania. Stopniowo wycofuj się z pomocy.
Jeżeli dzieci mają kłopot z liczeniem, to zaproponuj, żeby ustawiły obiekty jeden obok drugiego. Razem policzcie głośno, wskazując każdy liczony przedmiot. Podkreśl ostatni liczebnik.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
klasyfikują przedmioty według wybranej przez siebie cechy;
ustalają, ile jest obiektów w każdej z utworzonych kolekcji;
liczą i ustalają jakich obiektów jest więcej/mniej/najwiecej/najmniej.
A website created in the WebWave website builder