28 marca 2024

Klasyfikuj i licz

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych cech

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć kolekcji obiektów według różnych jawnych cech;

  • liczyć;

  • porównywać liczebności zbiorów

.

Materiały

  • klocki o różnych kształtach, kolorach, wielkości, grubości (albo guziki o różnych kształtach, wielkości, kolorach i liczbie dziurek)

  • pętle/pudełka

 

O matematyce

  Warto klasyfikowane obiekty policzyć. Na przykład dzieci klasyfikują klocki według koloru. Ustalają:

  • Ile jest zielonych klocków? Ile czerwonych? Ile niebieskich?

  • Ile jest wszystkich klocków razem?

  • Jakich klocków jest najwięcej/najmniej?

  • Czy więcej/mniej jest klocków czerwonych czy niebieskich?

 

   W zadaniu dzieci klasyfikują przedmioty według różnych cech. Ustalają, ile jest obiektów w każdej kolekcji

 

  Praca nad zadaniem       forma: mała grupa/pary

  • Dzieci w parach (w grupach 3 - osobowych) siedzą przy osobnych stolikach.

  • Na każdym stoliku są inne przedmioty, takie które można sortować w oparciu o rozmaite cechy: klocki, guziki, stare klucze, zabawki, skrawki materiału itp.

  • Zaproponuj, żeby posortowały tak jak chcą. Mogą wkładać do pętli, pudełek.

  • Dzieci liczą, ile mają przedmiotów w każdej kolekcji, Czego mają mniej/najmniej czy więcej/najwięcej. Na przykład klasyfikują misie na te z kokardką i bez kokardki. Liczą, ile mają misiów z kokardką, a ile bez kokardki. Których więcej/mniej?

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Jak sądzicie, kto z was ma kolekcję z najmniejszą liczbą przedmiotów? A z największą liczbą?

  • Jak inaczej możecie poklasyfikować klucze/misie/klocki?

 

Adaptacja 

  • Dzieci kodują liczbę obiektów danej kolekcji. Nie muszą wpisywać cyfr. Mogą korzystać z kartoników z kropkami.

  • Działaj w parze z dzieckiem, które ma kłopoty z wykonaniem zadania. Wspieraj, podpowiadaj, zadawaj naprowadzające pytania. Stopniowo wycofuj się z pomocy.

  • Jeżeli dzieci mają kłopot z liczeniem, to zaproponuj, żeby ustawiły obiekty jeden obok drugiego. Razem policzcie głośno, wskazując każdy liczony przedmiot. Podkreśl ostatni liczebnik.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • klasyfikują przedmioty według wybranej przez siebie cechy;

  • ustalają, ile jest obiektów w każdej z utworzonych kolekcji;

  • liczą i ustalają jakich obiektów jest więcej/mniej/najwiecej/najmniej.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder