Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z przekładaniem rytmu ułożonego z przedmiotów na rytm ułożony z dźwięków
Kluczowe pojęcia: przekładanie rytmu z przedmiotów na rytm z dźwięków
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
kontynuować rytm z przedmiotów;
przedstawiać rytm z przedmiotów za pomocą rytmu z dźwięków;
kodować ruch kolorem, a potem dekodować kolor i wykonywać odpowiedni ruch
Materiały
klocki w różnych kolorach
O matematyce
Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?
W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.
W zadaniu dzieci zamieniają kolor klocka na dźwięki, ruchy.
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Zacznij układać rytm z klocków, na przykład: zielony klocek- zielony klocek - żółty klocek - zielony - zielony - żółty - zielony - zielony - żółty.
Dziecko kontynuuje.
Opisz rytm razem z dziećmi.
Pokaż dzieciom, jak będziecie wygrywać rytm. Umów się z nimi, że każdy zielony klocek zamienicie na klaśnięcie, a każdy żółty na uderzenie dłońmi o kolana. Patrz na klocki, mów kolor i wyklaskuj. Powiedz: Zielony i klaśnij, zielony i klaśnij, żółty i uderz o kolana. I tak powtórz co najmniej trzy ogniwa rytmu. Zaproś dzieci, żeby same wystukały swój rytm ułożony z klocków.
Zapytaj dzieci, na jaki dźwięk zamienicie teraz zielony klocek, a na jaki żółty klocek. Spróbujcie wyklaskać, wystukać rytm według pomysłu dzieci.
Ułóż klocki w inny rytm i zamieniaj kolory klocków na różne dźwięki.
Refleksja
Zapytaj:
Chcę przedstawić dźwiękami ten rytm ułożony z klocków. Ile razy klasnę? A ile razy uderzę o kolana? Skąd to wiecie?
Czym różni się rytm ułożony z klocków od rytmu z ułożonego z dźwięku? A w czym są do siebie podobne?
Adaptacja
Zacznij od prostszego rytmu o ogniwie AB.
Wyraźnie, kilka razy modeluj to, co ma robić dziecko.
Kolor klocka koduje ruch, na przykład: powiedz dzieciom, że zielony klocek zamienicie na podskok, a żółty na obrót.
Kolor klocka koduje artykułowane dźwięki, na przykład: zielony klocek - powiemy KLAP!, a żółty klocek powiemy - BĘC!
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
opisują rytm ułożony z klocków;
kontynuują rytm o prostej i bardziej złożonej strukturze;
zamieniają kolor klocka na to na co umówią się z dorosłym, czy ze swoimi kolegami i koleżankami
.
A website created in the WebWave website builder