02 marca 2024

Klap, klap, bęc

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z przekładaniem rytmu ułożonego z przedmiotów na rytm ułożony z dźwięków

 

Kluczowe pojęcia: przekładanie rytmu z przedmiotów na rytm z dźwięków

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • kontynuować rytm z przedmiotów;

  • przedstawiać rytm z przedmiotów za pomocą rytmu z dźwięków;

  • kodować ruch kolorem, a potem dekodować kolor i wykonywać odpowiedni ruch

 

Materiały

  • klocki w różnych kolorach

 

O matematyce

  Namawiaj dzieci do identyfikowania ogniwa rytmu. Kiedy poprosisz dziecko o opisanie rytmu ułożonego na przykład z klocków, to zapewne wymieni kolory klocków. Możesz wtedy nakierować dziecko: Jaki klocek jest po niebieskim klocku? Czy czerwony klocek zawsze jest po niebieskim? Czy wiesz, co się powtarza? Jeśli dziecko nie opisuje tego słowami, zaproponuj: Pokaż, co się powtarza?

    W identyfikowaniu ogniwa rytmu pomaga ułożenie jednego ogniwa przez każde dziecko, a potem połączenie ogniw w rytm.

 

   W zadaniu dzieci zamieniają kolor klocka na dźwięki, ruchy.

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Zacznij układać rytm z klocków, na przykład: zielony klocek- zielony klocek - żółty klocek - zielony - zielony - żółty - zielony - zielony - żółty.

  • Dziecko kontynuuje.

  • Opisz rytm razem z dziećmi.

  • Pokaż dzieciom, jak będziecie wygrywać rytm. Umów się z nimi, że każdy zielony klocek zamienicie na klaśnięcie, a każdy żółty na uderzenie dłońmi o kolana. Patrz na klocki, mów kolor i wyklaskuj. Powiedz: Zielony i klaśnij, zielony i klaśnij, żółty i uderz o kolana. I tak powtórz co najmniej trzy ogniwa rytmu. Zaproś dzieci, żeby same wystukały swój rytm ułożony z klocków.

  • Zapytaj dzieci, na jaki dźwięk zamienicie teraz zielony klocek, a na jaki żółty klocek. Spróbujcie wyklaskać, wystukać rytm według pomysłu dzieci.

  • Ułóż klocki w inny rytm i zamieniaj kolory klocków na różne dźwięki.

 

 

Refleksja 

Zapytaj:

 

  • Chcę przedstawić dźwiękami ten rytm ułożony z klocków. Ile razy klasnę? A ile razy uderzę o kolana? Skąd to wiecie?

  • Czym różni się rytm ułożony z klocków od rytmu z ułożonego z dźwięku? A w czym są do siebie podobne?

 

 

 

Adaptacja 

  • Zacznij od prostszego rytmu o ogniwie AB.

  • Wyraźnie, kilka razy modeluj to, co ma robić dziecko.

  • Kolor klocka koduje ruch, na przykład: powiedz dzieciom, że zielony klocek zamienicie na podskok, a żółty na obrót.

  • Kolor klocka koduje artykułowane dźwięki, na przykład: zielony klocek - powiemy KLAP!, a żółty klocek powiemy - BĘC!

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • opisują rytm ułożony z klocków;

  • kontynuują rytm o prostej i bardziej złożonej strukturze;

  • zamieniają kolor klocka na to na co umówią się z dorosłym, czy ze swoimi kolegami i koleżankami

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder