14 marca 2024

Klap - klaap - klap - klaap

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z przekładaniem rytmów pokazanych na rysunku na rytmy dźwiękowe

 

Kluczowe pojęcia: prezentowanie dźwiękami rytmów pokazanych na rysunku

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • opisywać rytm ułożony z rysunków

  • prezentować dźwiękami rytm pokazany rysunkiem

 

Materiały

  • nie są potrzebne

 

O matematyce

      Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.

 

   W zadaniu dzieci przedstawiają klaśnięciami wzór pokazany krótkimi i długimi kreskami

.

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa

  • Na tablicy lub dużej kartce narysuj różne rytm z kresek, na przykład o ogniwach: długa, długa, krótka; krótka, krótka, długa, długa; krótka, krótka, krótka, długa.

  • Pokaż dzieciom narysowany wzór, wskazując różnicę między długą i krótką kreską - między długim a krótkim uderzeniami (np. krótka kreska to krótki uderzenie o stół palcem, długa kreska to długie uderzenie o stół całą dłonią).

  • Opisz słowami wzór z kresek, a zaraz potem ten sam wzór opisz rodzajem uderzenia, na przykład: palcem, palcem, dłonią, palcem, palcem, dłonią, palcem, palcem, dłonią. Opisuj rytm wskazując kolejne kreski.

  • Rozpocznij uderzenie o stół zgodnie z przygotowanym wzorem. Dzieci dołączają się do ciebie.

  • Powtórz z innymi wzorami.

 

 

Refleksja 

  •    Zorganizujcie zadanie odwrotnie: wystukajcie rytm, a potem zakodujcie go kreskami albo innymi znakami.

 

 

Adaptacja 

  • Zamiast uderzania o stół, dzieci mogą uderzać na przykład kredką o plastikowy kubeczek. Zamiast długiego i krótkiego dźwięku, mogą być dźwięki ciche u głośne.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • przekładają rytm złożony z kresek na rytm złożony z dźwięków.

 

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder