Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z przekładaniem rytmów pokazanych na rysunku na rytmy dźwiękowe
Kluczowe pojęcia: prezentowanie dźwiękami rytmów pokazanych na rysunku
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
opisywać rytm ułożony z rysunków
prezentować dźwiękami rytm pokazany rysunkiem
Materiały
O matematyce
Najtrudniejsze ze wszystkich rodzajów zadań z rytmami są zadania na uogólnianie rytmów, czyli przekładanie ich z jednej reprezentacji na inną. Utwórz rytm z naprzemiennych kolorów klocków, na przykład czerwonego i zielonego. Poproś dziecko, aby ułożyło pod spodem podobny rytm, ale niech zielone klocki zamieni na niebieskie. Kiedy dziecko skończy, zapytaj: Porównaj oba układy klocków. Czym się różnią? A czym są do siebie podobne? Możesz użyć innych atrybutów zamiast kolorów.
W zadaniu dzieci przedstawiają klaśnięciami wzór pokazany krótkimi i długimi kreskami
.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa
Na tablicy lub dużej kartce narysuj różne rytm z kresek, na przykład o ogniwach: długa, długa, krótka; krótka, krótka, długa, długa; krótka, krótka, krótka, długa.
Pokaż dzieciom narysowany wzór, wskazując różnicę między długą i krótką kreską - między długim a krótkim uderzeniami (np. krótka kreska to krótki uderzenie o stół palcem, długa kreska to długie uderzenie o stół całą dłonią).
Opisz słowami wzór z kresek, a zaraz potem ten sam wzór opisz rodzajem uderzenia, na przykład: palcem, palcem, dłonią, palcem, palcem, dłonią, palcem, palcem, dłonią. Opisuj rytm wskazując kolejne kreski.
Rozpocznij uderzenie o stół zgodnie z przygotowanym wzorem. Dzieci dołączają się do ciebie.
Powtórz z innymi wzorami.
Refleksja
Adaptacja
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
przekładają rytm złożony z kresek na rytm złożony z dźwięków.
.
A website created in the WebWave website builder