Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z określaniem brakujących elementów rytmu
Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; układanie rytmu w różne strony; określanie zakrytej części rytmu
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;
opisywać rytm ułożony z przedmiotów;
określać, jak wygląda zakryta część rytmu;
układać rytmy w różnych kierunkach
Materiały
O matematyce
Obserwuj, jak dzieci zabierają się za układanie, na przykład klamerek w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli ułożyły coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?
W zadaniu dzieci układają rytm z klamerek. Zakryjesz część rytmu, a dzieci ustalą, jakie i ile klamerek nie widać.
Praca nad zadaniem forma: cała grupa lub mała grupa
Na sznurku przyczep klamerki według rytmicznego porządku, na przykład: zielona - czerwona - zielona - czerwona - zielona - czerwona itd. Pokaż dzieciom i razem z nimi opisz rytm.
Jeżeli pracujesz z grupą dzieci, do zaproponuj, żeby każde z nich wzięło klamerkę z pudełka - zieloną albo czerwoną. Przypinają swoje klamerki do sznurka w zaproponowanym przez Ciebie porządku. Cały sznurek trzeba wypełnić klamerkami.
Opiszcie rytm, wskazując i nazywając kolory klamerek.
Układaj sznurek w różne kształty: poziomo, pionowo, w okrąg, w fale itp. Za każdym razem opisuj z dziećmi rytm.
Połóżcie sznurek z klamerkami. Dzieci odwracają się. Część rytmu zakryj kartką.
Dzieci patrzą na sznurek i ustalają, jakie klamerki zakryłaś kartką - ile klamerek i w jakich kolorach.
Odwróć się, a część rytmu dzieci zakrywają kartką. Głośno ustal, jakie i ile schowanych jest klamerek.
Przyczepianie i odpinanie klamerek to dobre ćwiczenie sprawności manualnej.
.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Popatrzcie na klamerki. Co widzicie?
Gdyby sznurek był dłuższy, to jaką klamerkę następną przypięlibyśmy?
Czy to jest rytm? Dlaczego tak myślicie?
Adaptacja
Komplikuj lub upraszczaj układane z klamerek rytmy.
Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły własny rytm z klamerek.
Pomagaj w przypinaniu klamerek dzieciom, dla których jest to trudne.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:
.
A website created in the WebWave website builder