02 marca 2024

Klamerki na sznurku

Dla kogo? Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dzieci, które mają kłopoty z kontynuowaniem, opisywaniem rytmów ułożonych z przedmiotów; z określaniem brakujących elementów rytmu

 

Kluczowe pojęcia: opisywanie i kontynuowanie rytmu ułożonego z przedmiotów; układanie rytmu w różne strony; określanie zakrytej części rytmu

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • kontynuować rytm ułożony z przedmiotów;

  • opisywać rytm ułożony z przedmiotów;

  • określać, jak wygląda zakryta część rytmu;

  • układać rytmy w różnych kierunkach

 

Materiały

  • sznurek
  • klamerki w różnych kolorach
  • kartka

 

O matematyce

      Obserwuj, jak dzieci zabierają się za układanie, na przykład klamerek w rytmiczną strukturę. Czy patrzą na początek rytmu, żeby zidentyfikować jego ogniwo? Kiedy skończą, sprawdź, czy potrafią opisać regułę według której zbudowały rytm. Jeśli ułożyły coś co nie jest rytmem, możesz powiedz: Nie sądzę, żeby to był rytm. Posłuchaj: niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek, niebieski klocek, czerwony klocek...(wskazuj klocki). Jak możesz to naprawić?

 

   W zadaniu dzieci układają rytm z klamerek. Zakryjesz część rytmu, a dzieci ustalą, jakie i ile klamerek nie widać.

 

Praca nad zadaniem       forma: cała grupa lub mała grupa

  • Na sznurku przyczep klamerki według rytmicznego porządku, na przykład: zielona - czerwona - zielona - czerwona - zielona - czerwona itd. Pokaż dzieciom i razem z nimi opisz rytm.

  • Jeżeli pracujesz z grupą dzieci, do zaproponuj, żeby każde z nich wzięło klamerkę z pudełka - zieloną albo czerwoną. Przypinają swoje klamerki do sznurka w zaproponowanym przez Ciebie porządku. Cały sznurek trzeba wypełnić klamerkami.

  • Opiszcie rytm, wskazując i nazywając kolory klamerek.

  • Układaj sznurek w różne kształty: poziomo, pionowo, w okrąg, w fale itp. Za każdym razem opisuj z dziećmi rytm.

 

  • Połóżcie sznurek z klamerkami. Dzieci odwracają się. Część rytmu zakryj kartką.

  • Dzieci patrzą na sznurek i ustalają, jakie klamerki zakryłaś kartką - ile klamerek i w jakich kolorach.

  • Odwróć się, a część rytmu dzieci zakrywają kartką. Głośno ustal, jakie i ile schowanych jest klamerek.

 

  • Przyczepianie i odpinanie klamerek to dobre ćwiczenie sprawności manualnej.

.

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Popatrzcie na klamerki. Co widzicie?

  • Gdyby sznurek był dłuższy, to jaką klamerkę następną przypięlibyśmy?

  • Czy to jest rytm? Dlaczego tak myślicie?

 

 

 

Adaptacja 

  • Komplikuj lub upraszczaj układane z klamerek rytmy.

  • Zaproponuj dzieciom, żeby wymyśliły własny rytm z klamerek.

  • Pomagaj w przypinaniu klamerek dzieciom, dla których jest to trudne.

 

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby zobaczyć jak dobrze:

  • opisują rytm ułożony z kolorowych klamerek;
  • kontynuują rytm z klamerek;
  • ustalają, klamerki w jakim kolorze są ukryte pod kartką, czyli jak wygląda zakryta część rytmu;
  • eksperymentują z różnymi układami sznurka, do którego doczepione są klamerki tworzące rytm.

 

 

 

 

 

.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder