28 marca 2024

Jakiego klocka brakuje?

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności;
  • Klasyfikowanie: kolekcje

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • po policzeniu od razu określać, ile jest przedmiotów
  • klasyfikować obiekty według podanej cechy

 

Materiały dla grupy

  • klocki w różnych kolorach
  • duże pudełko

 

O matematyce

   Aktywności, które służą rozwijaniu rozumienia zasady kardynalności:

  • jasno określaj, po co, w jakim celu dziecko liczy jakieś obiekty (na przykład chcemy zbudować zamek i musimy policzyć klocki);

  • wyraźnym gestem zaznacz liczony zestaw i określ, ile ma on elementów. Wskaż gestem wszystkie obiekty, głośniej, dobitniej powtórz ostatni liczebnik, na przykład: 1, 2, 3, 4, 5…(gest) PIĘĆ!.

  • organizuj zabawy, w których dzieci uczą lalki, misie liczyć;

  • liczcie przemijające obiekty, czyli dźwięki (klaskanie, tupanie, uderzanie w coś), przejeżdżające samochody, lecące ptaki, wagony pociągu, osoby wchodzące do autobusu, czy wrzucane klocki do pojemnika, w którymś już klocki;

  • wspieraj fizycznie dziecko - przytrzymaj jego rękę na ostatnim liczonym obiekcie, powiedz głośno ostatni wymieniany liczebnik i przeciągnij jego nazwę;

  • dziecko odlicza ze zbioru określoną liczbę obiektów, na przykład z pudełka z klockami wyjmuje siedem klocków.

 

    Dzieci nie tylko liczą obiekty, ale tworzą też zestawy o określonej liczbie obiektów. Czasami wymaga to odliczania. Na przykład w pudle są klocki. Potrzebujemy 6 klocków. Dziecko odlicza z klocków w pudelek 6 sztuk. Jeśli  przyniesie niewłaściwą liczbę, na przykład klocków, przypomnij ile ich potrzebowaliście. A potem sprawdźcie, czy na pewno tyle ich jest.

 

    W zadaniu dzieci lustalają jakiego klocka brakuje, licząc klocki w danym kolorze.

 

Praca nad zadaniem       forma: małe grupy

  • Każde dziecko w grupie (3 - 5 osób) wyjmuje z pudełka 6 klocków w danym kolorze. Każdemu dziecku w grupie przydziel inny kolor.
  • Dzieci wrzucają klocki do jednego pudełka.
  • Potajemnie wyjmij z pudełka 1 klocek i schowaj go.
  • Wysyp klocki z pudełka na podłogę. Dzieci szybko ustalają, w jakim kolorze klocka brakuje.
  • Powtórz wyjmując klocek w innym kolorze. Wyjmuj też po 2 - 3 klocki w różnych kolorach.

 

Modyfikacje 

  • Jedno z dzieci chowa klocek (klocki).
  • Dzieci, żeby ustalić jaki klocek schowałaś, mogą je posortować i sprawdzić, czy nadal jest 6 lub ustalić to tylko poprzez liczenia wzrokiem (co jest zapewne trudniejsze).
  • Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę klocków.

 

Promujemy współpracę 

  • Dzieci w parach najpierw przygotowują zestaw klocków w danym kolorze, a potem razem ustalają, jakiego klocka brakuje.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • liczą klocki i określają, ile ich jest
  • klasyfikują klocki według koloru
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder