Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z podawaniem atrybutów obiektów
Kluczowe pojęcia: atrybuty obiektów
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
określać atrybuty obiektów i cechy specyficzne dla danego obiektu
Materiały
zdjęcia różnych kotów
O matematyce
Klasyfikowanie to też wyróżnianie cech charakterystycznych dla danego obiektu, takich które opisują jego istotę. Te cechy to atrybuty obiektu. One decydują do jakiej kategorii zaliczymy dany obiekt. Ich zmiana powoduje zmianę przynależności. Każdy obiekt ma też cechy, które nie są jego atrybutami - cechy drugorzędne. ich zmiana nie powoduje zmiany istoty pojęcia. Na przykład: atrybutem kuli jest cecha „okrągła“. Kule mogą być zielone, czerwone, małe, duże - to są cechy kuli, które nie są jej atrybutem, cechy drugorzędne.
W zadaniu dzieci określają cechy stanowiące istotę danego obiektu (atrybuty kotów) i cechy, które ma jakiś konkretny obiekt, czyli drugorzędne (kot Magdy - Fikuś).
Praca nad zadaniem forma: pary, indywidualnie
Poproś dzieci o przyniesienie zdjęć kotów. Mogą wysłać ci mailem zdjęcia, wtedy przygotujesz plakat z kotami.
Obejrzyjcie wszystkie zdjęcia. Jeżeli są to koty, które mieszkają z dziećmi w domach, to zapytaj o ich imiona.
Zapytaj dzieci, jakimi cechami koty różnią się od siebie. Wysłuchaj pomysłów dzieci.
Potem zapytaj, jakie cechy wspólne mają te wszystkie koty.
Zorganizuj podobne zadania ze zdjęciami: samochodów, kwiatów, domów, garnków. Oczywiście zamiast zdjęć możesz postawić przed dziećmi porównywane przedmioty, na przykład różne kubki.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wymieniają cechy, które mają wszystkie koty i cechy, które ma konkretny kot.
A website created in the WebWave website builder