28 marca 2024

Jaka figura nie pasuje?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji

Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • definiować kolekcje;

  • wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji;

  • rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne

.

Materiały

  • zestaw figur geometrycznych w kopercie (dla każdego dziecka)

 

O matematyce

  Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.

    Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:

  • wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;

  • odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;

  • odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;

  • łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach; 

  • odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.

 

   W zadaniu dzieci określają, jakie figury geometryczne nie pasują do danej kolekcji wyjaśniając, dlaczego nie pasują.

 

  Praca nad zadaniem       forma: indywidualnie

  • Dzieci siedzą przy stolikach. Podchodź do dzieci i pomagaj im rozwiązać zadanie.

  • Każde dziecko dostaje kopertę, w której są kartoniki o różnych kształtach, na przykład kartoniki w kształcie prostokąta oraz jeden w kształcie koła.

  • Dziecko odkłada figurę, która nie pasuje do pozostałych. Dlaczego nie pasuje?

  • Wkłada wszystkie kartoniki do koperty i podaje koledze, czy koleżance, która siedzi obok.

  • Kilka razy powtórzcie zadanie.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

  • Jak ustalaliście, która figura geometryczna nie pasuje do pozostałych figur?

     

Adaptacja 

  • Dziecko dostaje kartkę z zapisanymi różnymi literami oraz cyfrą 3. Z twoją pomocą odczytuje wszystkie symbole. Zaznacza ten, który nie pasuje do pozostałych. Dlaczego nie pasuje?

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • wskazują figurę geometryczną, która nie pasuje do innych figur;

  • wyjaśniają dlaczego dany figura nie pasuje do pozostałych figur.

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder