Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z definiowaniem kolekcji
Kluczowe pojęcia: definiowanie kolekcji
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
definiować kolekcje;
wskazywać obiekty, które nie pasują do danej kolekcji;
rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne
.
Materiały
zestaw figur geometrycznych w kopercie (dla każdego dziecka)
O matematyce
Klasyfikowanie prowadzi do uogólnień, co jest niezbędne do konstruowania pojęć. Dziecko bawi się piłkami, je kulki lodów, gra w gry na telefonie z kulkami, lepi śnieżki, bawi się w basenie z piłeczkami. Dorosły łączy kształt z nazwą: piłka, kulka lodów, kulki w grze, śnieżka, piłeczka mają kształt kuli. Tak dziecko zaczyna konstruować pojęcie kula.
Klasyfikowanie związane jest z rozumieniem i tworzeniem definicji pojęć oraz odróżnianiem jednych pojęć od drugich:
wyróżniamy cechy istotne dla danego pojęcia - dokonujemy jego analizy; każdy pies ma 4 łapy, uszy, potrafi szczekać;
odróżniamy cechy istotne od nieistotnych - porównywanie; psy są małe i duże, długie i krótsze, mają różne ubarwienie, różne są też ich ogony;
odrywamy cechy istotne od kontekstu w jakim występują - abstrahowanie; psy mogą chodzić na smyczy, mogą biegać, leżeć na kanapie albo w swoim kojcu, na początku są szczeniakami, a potem dorastają;
łączymy w jedno wszystko co wiemy o danym pojęciu - synteza; dzieci poznają psy, kiedy je obserwują, głaszczą, bawią się z nimi, czytają opowiadania o psach, oglądają psy w kreskówkach;
odnosimy wiedzę do całej klasy obiektów - uogólnianie; to czego dowiedziały się o jednym psie dzieci uogólniają na całą klasę psów.
W zadaniu dzieci określają, jakie figury geometryczne nie pasują do danej kolekcji wyjaśniając, dlaczego nie pasują.
Praca nad zadaniem forma: indywidualnie
Dzieci siedzą przy stolikach. Podchodź do dzieci i pomagaj im rozwiązać zadanie.
Każde dziecko dostaje kopertę, w której są kartoniki o różnych kształtach, na przykład kartoniki w kształcie prostokąta oraz jeden w kształcie koła.
Dziecko odkłada figurę, która nie pasuje do pozostałych. Dlaczego nie pasuje?
Wkłada wszystkie kartoniki do koperty i podaje koledze, czy koleżance, która siedzi obok.
Kilka razy powtórzcie zadanie.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jak ustalaliście, która figura geometryczna nie pasuje do pozostałych figur?
Adaptacja
Dziecko dostaje kartkę z zapisanymi różnymi literami oraz cyfrą 3. Z twoją pomocą odczytuje wszystkie symbole. Zaznacza ten, który nie pasuje do pozostałych. Dlaczego nie pasuje?
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
wskazują figurę geometryczną, która nie pasuje do innych figur;
wyjaśniają dlaczego dany figura nie pasuje do pozostałych figur.
A website created in the WebWave website builder