Dla kogo? Dla przedszkolaków
Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych i niejawnych cech; z określaniem według jakich cech poklasyfikowane są obiekty
Kluczowe pojęcia: kolekcje
Oczekiwania programowe
Dzieci będą:
tworzyć kolekcje obiektów według różnych jawnych i niejawnych cech;
określać według jakich cech poklasyfikowane są obiekty
.
Materiały
figurki różnych zwierząt (albo kartoniki z rysunkami zwierząt)
O matematyce
Dzieci powinny klasyfikować obiekty, które znają - potrafią nazwać, wiedzą co to jest, do czego służy, gdzie występuje, jak wygląda itp. Kiedy dziecko definiuje, to często zwraca uwagę na mało istotną cechę, ale taką która łatwo „wpada w oko“. Kiedy małe dziecko opisuje różę, to zwraca uwagę na to, że ma listki, ma jeden czerwony kwiat i kłuje. Starsze powie, że róża ma spiczaste liście wokół łodygi, między nimi są kolce, a płatki kwiatów są zwinięte.
W zadaniu dzieci klasyfikują zwierzęta według różnych cech.
Praca nad zadaniem forma: małe grupy
Dzieci w kilkuosobowych grupach siedzą przy stoliku.
Na każdym leżą figurki różnych zwierząt (albo kartoniki z rysunkami zwierząt).
Zaproponuj dzieciom posortowanie zwierząt na podstawie cechy, która przyjdzie im do głowy.
Dzieci wymieniają zwierzęta z każdej z grup, a ich koledzy/koleżanki podają cechę według której segregowały.
Refleksja
Zapytaj dzieci:
Jak inaczej moglibyśmy poklasyfikować zwierzęta w grupie Kasi i Jasia?
Która grupa według was wybrała najbardziej ciekawą cechę według której poklasyfikowała zwierzęta?
Adaptacja
Daj grupie pętle, pojemniki lub coś innego, co wyznaczy grupę, do której dzieci przydzielą zwierzęta.
Ocena
Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:
klasyfikują zwierzęta według wybranej przez siebie cechy;
ustalają, według jakiej cechy grupa poklasyfikowała zwierzęta.
A website created in the WebWave website builder