28 marca 2024

Jak poklasyfikowaliśmy zwierzęta?

Dla kogo? Dla przedszkolaków

Dla dzieci, które mają kłopoty z tworzeniem kolekcji według jawnych i niejawnych cech; z określaniem według jakich cech poklasyfikowane są obiekty

Kluczowe pojęcia: kolekcje

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • tworzyć kolekcje obiektów według różnych jawnych i niejawnych cech;

  • określać według jakich cech poklasyfikowane są obiekty

.

Materiały

  • figurki różnych zwierząt (albo kartoniki z rysunkami zwierząt)

 

O matematyce

    Dzieci powinny klasyfikować obiekty, które znają - potrafią nazwać, wiedzą co to jest, do czego służy, gdzie występuje, jak wygląda itp. Kiedy dziecko definiuje, to często zwraca uwagę na mało istotną cechę, ale taką która łatwo „wpada w oko“. Kiedy małe dziecko opisuje różę, to zwraca uwagę na to, że ma listki, ma jeden czerwony kwiat i kłuje. Starsze powie, że róża ma spiczaste liście wokół łodygi, między nimi są kolce, a płatki kwiatów są zwinięte.

 

 

   W zadaniu dzieci klasyfikują zwierzęta według różnych cech. 

 

  Praca nad zadaniem       forma: małe grupy

  • Dzieci w kilkuosobowych grupach siedzą przy stoliku.

  • Na każdym leżą figurki różnych zwierząt (albo kartoniki z rysunkami zwierząt).

  • Zaproponuj dzieciom posortowanie zwierząt na podstawie cechy, która przyjdzie im do głowy.

  • Dzieci wymieniają zwierzęta z każdej z grup, a ich koledzy/koleżanki podają cechę według której segregowały.

 

Refleksja 

Zapytaj dzieci:

 

  • Jak inaczej moglibyśmy poklasyfikować zwierzęta w grupie Kasi i Jasia?

  • Która grupa według was wybrała najbardziej ciekawą cechę według której poklasyfikowała zwierzęta?

 

 

Adaptacja 

  •  Daj grupie pętle, pojemniki lub coś innego, co wyznaczy grupę, do której dzieci przydzielą zwierzęta.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • klasyfikują zwierzęta według wybranej przez siebie cechy;

  • ustalają, według jakiej cechy grupa poklasyfikowała zwierzęta.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder