28 marca 2024

Ile schowałam klocków?

Dla kogo? Dla dzieci z przedszkola

Dla dzieci, które mają kłopoty ze stosowaniem w liczeniu zasady kardynalności

Kluczowe pojęcia:

  • Liczenie: liczenie przedmiotów, zasada kardynalności

 

Oczekiwania programowe

Dzieci będą:

  • po policzeniu od razu określać, ile jest obiektów

 

Materiały dla grupy

  • kartka lub inna przesłona
  • klocki (lub inne liczmany)

 

O matematyce

     Dużo kłopotów sprawia dzieciom zasada kardynalności. To, że dziecko policzy klocki nie oznacza, że wie ile ich jest. Zapytane o to, może milczeć, zgadywać, czy liczyć jeszcze raz. Pytanie - Ile jest? - uruchamia u dziecka rutynę liczenia, ale nie zawsze po policzeniu potrafi wskazać liczbę wszystkich obiektów. Dziecko musi nauczyć się tego, że ostatni wypowiedziany podczas liczenia liczebnik daje nam informację o liczebności zbioru.

    Gdy liczby są przypisane do każdego obiektu z osobna, pełnią one funkcję porządkową, czyli określają pozycję elementów w sekwencji. Natomiast kiedy liczba „pięć" opisuje całą grupę, wskazuje na liczność grupy, co odnosi się do kardynalnego znaczenia liczby. Kasia po policzeniu czterech misiów, upuściła jednego i powiedziała: Spadło trzy, mając na myśli „trzeciego misia" w sensie porządkowym, a nie trzy misie. To podwójne znaczenie liczb podczas liczenia może być mylące dla dzieci, szczególnie jeśli nie mają jeszcze pełnego zrozumienia wartości kardynalnych.

    Niektóre dzieci potrafią odpowiedzieć na pytanie „Ile jest?" ostatnim wypowiedzianym podczas liczenia słowem, nie mając jednak pełnego zrozumienia kardynalnej wartości liczby. Z tego powodu kluczowe jest, aby dzieci uświadamiały sobie, że liczenie służy do określania liczebności. Dla niektórych z nich liczenie jest jedynie mechanicznie wykonywaną czynnością.

    Dobrym sposobem na sprawdzenie zrozumienia kardynalności jest poproszenie dziecka o wybranie 5 przedmiotów z większej grupy. Dzieci, które używają liczenia, aby wybrać dokładnie 5 obiektów, rozumieją zasadę kardynalności. Z kolei dzieci, które potrafią liczyć jeden do jednego, ale chwytają losową liczbę obiektów, nie rozumieją jeszcze pełnego sensu liczenia.

    J.Young-Loveridge odkryła, że umiejętność odliczania pięciu przedmiotów z większego zbioru przez pięciolatki jest silnym predyktorem przyszłych umiejętności matematycznych dziewięciolatków, takich jak interpretowanie statystyk i rozwiązywanie problemów związanych z pieniędzmi oraz czasem. Zrozumienie tej umiejętności we wczesnym dzieciństwie jest kluczowe dla późniejszych sukcesów szkolnych.

J.Young-Loveridge, The Development of Children’s Number Concepts from ages five to nine, , University of Waikato, New Zealand, Hamilton  1991,s.61.

 

    W zadaniu głośno liczysz schowane klocki, a dzieci określają, ile ich jest

 

Praca nad zadaniem       forma: mała grupa

  • Zasłoń kartką kilka klocków. Zadaniem dzieci jest ustalenie, ile schowałaś klocków.
  • Licz głośno klocki, nie pokazując je dzieciom. Nie akcentuj ostatniego wypowiadanego liczebnika.
  • Dzieci ustalają, ile zasłoniłaś klocków.
  • Kiedy dzieci podadzą liczbę, odsłoń klocki i jeszcze raz głośno policz je. Powiedz: Tak, jest pięć klocków.
  • Powtórz kilka razy.

 

Modyfikacje 

  • Zaproponuj podobne zadanie w parach. Jedno z dzieci chowa klocki za przesłoną, a potem liczy je głośno. Drugie dziecko ustala, ile ich jest. Zamieniają się rolami. Ponieważ dziecku trudno będzie trzymać kartkę i jednocześnie liczyć klocki, dlatego zorganizuj przesłonę, która będzie stała.
  • Zwiększaj lub zmniejszaj liczbę chowanych klocków.
  • Jeżeli dzieci nie będą wiedziały, ile jest klocków, to jeszcze raz je policz, podkreślając ostatni wypowiadany liczebnik.

 

Promuj współpracę 

  • Dzieci w parach ustalają, ile schowałaś klocków. Daj im chwilę na naradę i zapytaj o liczbę schowanych klocków.

 

Ocena 

Obserwuj dzieci, żeby ustalić jak dobrze:

  • określają, ile masz klocków.
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

A website created in the WebWave website builder